لیلا علی قلی زاده

چگونه یک بیوگرافی حرفه‌ای بنویسیم؟

در مقاله‌ی کسب درآمد بر اساس تولید محتوا گفته شد که یکی از نکات مفید برای موفقیت در بازار محتوا، نوشتن یک بیوگرافی مناسب است. در این مطلب قصد دارم که نحوه‌ی نوشتن یک بیوگرافی خوب و حرفه‌ای را ارائه دهم.

برای اینکه درباره‌ی چرایی و چگونگی یک بیوگرافی خوب بدانید، این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

بیوگرافی چه اهمیتی دارد؟

دنیای امروز، دنیای حرفه‌ای‌هاست. اهمیت زمان برای همه واضح و روشن است. حرفه‌ای‌ها به دنبال کوتاه‌ترین و کامل‌ترین پاسخ هستند. آن‌ها برای شناختن افراد، مجال خواندن زندگی‌نامه و بیوگرافی‌های طولانی را ندارند. در دنیای ادبیات، بیوگرافی شما می‌تواند به اندازه‌ی یک رمان طولانی باشد ولی فضای وب مکانی برای نوشتن بیوگرافی‌های طولانی نیست. پس باید به مخاطب خود اهمیت بدهید.

نوشتن بیوگرافی برای شناسایی شما به مخاطب اهمیت بسزایی دارد.

 

چگونه یک بیوگرافی خوب بنویسیم؟

بیوگرافی، متناسب با هدف شما به گونه‌های متفاوت نوشته می‌شود. اگر هدف شما از نوشتن بیوگرافی، پیدا کردن شغل و جذب توسط شرکت‌ها باشد، باید بیوگرافی شما مختصر و مفید باشد. همچنین شامل مهارت‌ها، تخصص و دستاوردهای شما باشد.

هدف در چگونگی نوشتن بیوگرافی تأثیر بسزایی دارد.

امروزه بیشتر نویسنده‌های فریلنسر و تولید کننده‌ی محتوا، وب‌سایت دارند. بیوگرافی که در وب‌سایت(صفحه‌ی درباره‌ی ما) نوشته می‌شود با بیوگرافی که در صفحات اجتماعی دیگر نوشته می‌شود، تفاوت دارد. پس مکان نوشتن بیوگرافی هم اهمیت دارد و بسته به مکان، نحوه‌ی نوشتن بیوگرافی تغییر می‌کند.

اما یک بیوگرافی خوب و حرفه‌ای باید شامل موارد زیر باشد:

  1. عنوان شغلی
  2. مدرک تحصیلی
  3. اهداف شخصی یا حرفه‌ای
  4. علائق شخصی
  5. مهارت‌ها
  6. زادگاه یا محل اقامت

حالا که متوجه شدید که چه چیزهایی باید در یک بیوگرافی نوشته شود، در ادامه قدم به قدم نحوه‌ی نوشتن بیوگرافی را توضیح خواهم داد.

 

مراحل نوشتن بیوگرافی کاری

  • قدم اول: خود را با به طور مختصر با ذکر نام و نام خانوادگی معرفی کنید.
  • قدم دوم: شرکت یا نام تجاری خود را توضیح دهید. مثل شاهین کلانتری مدیر مدرسه‌ی نویسندگی
  • قدم سوم: نقش حرفه‌ای خودتان را توضیح دهید. بازدید کننده سایت نمی‌داند شما چه شغلی دارید و چه خدماتی ارائه می‌دهید. پس باید این مورد را به طور کامل توضیح دهید تا او از شغل و خدماتی که ارائه می‌دهید، اطلاع کافی داشته باشد. اینکه در وب‌سایت‌تان چه چیزهایی را ارائه می‌دهید، راهم باید در بیوگرافی اعلام کنید.
  • قدم چهارم: دستاوردهای خودتان را نشان دهید. اگر کتابی چاپ کرده‌اید. در نمایشگاه یا مسابقه‌ای شرکت کرده‌اید و مقام کسب کرده‌اید، آن را ذکر کنید.
  • قدم پنجم: در مورد احساسات و ارزش‌های خودتان توضیح دهید. هدف شما، انگیزه‌ی شما از کارهایی که انجام می‌دهید چیست؟

ترویج و توسعه‌ی نوشتن و نویسندگی دغدغۀ اصلی من است و خوشحالم که طی سالیان گذشته تمام روزهای من به فعالیت‌های مرتبط با خواندن و نوشتن اختصاصی داشته است. “شاهین کلانتری”

  • قدم آخر: نوشتن درباره‌ی علایقِ شخصی‌تان است. این مورد به مخاطب کمک می‌کند که احساس صمیمیت بیشتری با شما داشته باشد و شما را بیشتر بشناسد.
  • شما می‌توانید در پایان مختصری از داستان زندگی خودتان را هم بنویسید.

سخن آخر

بیوگرافی به منزله‌ی درب ورودی وب‌سایت شماست. هرچه بیوگرافی کامل‌تری از خود ارائه دهید، مخاطب آشنایی بیشتری با شما و اهداف شما خواهد داشت. بیوگرافی که در وب‌سایتتان ارائه می‌دهید، باید کامل باشد و در سایر صفحات اجتماعی به وب‌سایت خود لینک دهید.

در پایان چند مورد از بیوگرافی‌های خوب را به شما معرفی می‌کنم تا برای نحوه‌ی نوشتنِ درباره‌ی من وب‌سایت خودتان از آن بهره بگیرید.

درباره‌ی من شاهین کلانتری

متمم

آمنه ملاحی محکم‌سازی پایه‌های کسب و کار

 

 

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.