در طی سهسال گذشته بدون آنکه به اهمیت تولید محتوا پیبرده باشم، به درخواست دوستی برای چند شرکت(سلام ساختمان، هنرچی)، محتوا تولید کردم. مدتی بعد به خاطر اینکه اطلاعات دقیقی از این حوزه نداشتم، در کسب درآمد، موفق نبودم و خیلی زود از اینکار دست کشیدم.
اما هرچه بیشتر در فضای وب مینوشتم، به این نکته بیشتر پی میبردم که نوشتن، تنها با علاقه پیش نمیرود. اگر درآمدی در کار نباشد باید دیر یا زود آن را رها کنم. از این رو برآن شدم که دربارهی حوزههای پولساز نوشتن، تحقیق کنم. مطالبی که در ادامه میآید نتیجهی تحقیقات من در حوزهی تولید محتوا است.
نوشتن محتوای پولساز راهی برای کسب درآمد است.
تولید محتوا راهی برای کسب درآمد
تمام افرادی که در فضای اینترنت مینویسند، به نوشتن علاقه دارند و صد البته در نوشتن هم تخصص دارند. نوشتن مهارتی نیست که به سادگی کسب شده باشد. باید مدتها در مورد موضوعات مختلف مطالعه کنیم و بنویسیم تا در نوشتن مهارت کسب کنیم. حالا ما این مهارت را داریم و قصد داریم که از طریق این مهارت به درآمد برسیم. آیا با صرف نوشتن داستانک، خاطرات روزانه یا دلنوشتهها میتوانیم درآمدی کسب کنیم؟
ما باید از مهارت داستانگویی و قدرت نوشتنمان در خلق داستانهایی برای محصولات استفاده کنیم تا بتوانیم به درآمد برسیم. در واقع باید به تولید محتوا روی بیاوریم.
اما تولید محتوا چیست؟ در بخش بعدی دربارهی تولید محتوا، به صورت خلاصه مطالبی میخوانیم.
تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا عبارت است از یک رویکرد بازاریابی استراتژیک که بر خلق و انتشار محتوای ارزشمند، متناسب و پیوسته متمرکز بوده تا بوسیلهی آن بتواند مخاطبان هدف را جذب و حفظ کرده و در نهایت این روند را به خریدی سودآور منجر کند.
پس باید محتوای ما ویژگیهای زیر را داشته باشد تا به بتوانیم اسم تولید محتوا را روی آن بگذاریم:
- ارزشمند
- متناسب
- پیوسته
- جذب مخاطب
- حفظ مخاطب
- هدایت به خرید
چرا سازمانها به تولید محتوا اهمیت میدهند؟
سازمانها و تولید کنندهها به این مسئله اشراف دارند که حجم تبلیغات دروغین به قدری زیاد شده است که مشتریهای بالقوه به سادگی، بدون اینکه نگاهی به آنها بیندازند از کنارشان رد میشوند. از اینرو آنها به دنبال ارائهی مطالبی هستند که از طریق آنها اعتماد مخاطب هدف را جلب کنند و از طریق راهنمایی و ارائه اطلاعات مفید رایگان، آنها را حفظ کنند.
پس به افرادی احتیاج دارند که قدرت روایتگری دارند و میتوانند با داستانهای خود به صورت غیر مستقیم مشتری را به سمت صفحهی محصول بکشانند. پس به سراغ نویسندههای فریلنسر تولید کنندهی محتوا میروند.
حالا که به اهمیت تولید محتوا برای سازمانها پیبردید، بد نیست بدانید که در سراسر دنیا، نویسندههای فریلنسر زیادی وجود دارند که از طریق تولید محتوا کسب درآمد میکنند و رقابت در این فضا بسیار زیاد است.
بیشتر سازمانها به دنبال فریلنسرهایی میگردند که با کمترین دستمزد، بهترین محتوا را ارائه کنند. اگر نویسندهای باشید که تجربهی کافی نداشته باشید، نباید انتظار داشته باشید که درآمد بالایی داشته باشید. در ادامه به نکاتی میپردازیم که به شما کمک میکند که درآمد خوبی از طریق تولید محتوا کسب کنید.
نکاتی برای کسب درآمد از طریق تولید محتوا برای فریلنسرها
برای کسب درآمد در حوزهی تولید محتوا بایستی به فوت و فنهای این حوزه تسلط کافی داشته باشید. در ادامه نکاتی ارائه خواهد شد که میتواند برای شما بسیار سودمند باشد. نکاتی که من اگر در ابتدای شروع تولید محتوا میدانستم، هرگز آن را رها نمیکردم:
- همه را از داشتن چنین تخصصی مطلع کنید.
در سایتها و گروههایی که به دنبال تولید کنندهی محتوا هستند، عضو شوید و برای خود صفحهی معرفی ایجاد کنید که دربارهی تخصص شما حرف میزند. مطالب آنها را به صورت مستمر بخوانید و اگر کاری در تخصص شما بود، به صورت مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید.
سعی کنید بیوگرافی بنویسید که تخصص شما را به خوبی بیان میکند و آنها را به صورت مرتب برای تولیدکنندهها و سازمانها بفرستید.
- به فرصتها و موقعیتهای بالقوه در اسرع وقت پاسخ دهید.
اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، ممکن است بسیاری از فرصتها را از دست بدهید. نوشتن کار آسانی نیست. شما به راحتی مینویسید. پس باید بدانید که محتواهایی که از شما میخواهند، پیچیدگی زیادی ندارد و شما از پس نوشتن آنها برمیآیید. فقط باید یکسری اصول را رعایت کنید که در ابتدای کار خود سازمانها اصول و ارزشهایشان را به شما خواهند گفت.
- نسبت به تخصص خود اعتماد به نفس داشته باشید.
داشتن اعتماد به نفس نسبت به تخصصتان باعث میشود که در بین افراد تولید کننندهی محتوا به عنوان فردی حرفهای شناخته شوید.
- در خصوص ایجاد روابط، هوشمندانه عمل کنید.
حتی زمانی که با ویراستاران و دوستان فریلنسر خود همکاری فعالی ندارید، با آنها در تماس باشید. در شبکههای اجتماعی که به دنبال تولید کنندهی محتوا میگردند، عضو شوید. شبکهی اجتماعی لینکدین را دست کم نگیرید.
- به صورت مستقیم با مشتری در ارتباط باشید.
مسئله مهم در کسب درآمد از طریق تولید محتوا، این است که تخصص شما در زمینهی تولید محتوا شناخته شده باشد. از طریق گروههای تولید محتوا کار خود را ارائه کنید.
تجربه، فن مذاکره، سرعت تولید محتوا، مهارتهایتان در حوزهی کسب و کار و کیفیت در مشخص شدن میزان دریافتی عامل بسیار تعیین کنندهای است.
اگر پروژهای با جنبههای درونی شما و خطوط اخلاقی مدنظرتان همخوانی ندارد، از قبول آن کار انصراف دهید. همواره خود و کارتان را با بالاترین استانداردهای روایتگری و حقیقتگویی وفق دهید.
- تسویه حساب به موقع و مناسب باشد.
سعی کنید در ابتدای کار با افرادی کار کنید که باعث شناخته شدنتان شوند. من در ابتدای کار تولید محتوا با کسی کار میکردم که اسم خودش را زیر محتواهای من مینوشت و نوشتههای من به شناخته شدن او کمک میکرد و نه من. این تجربه باعث شد که از این کار برای مدتی دست بکشم. اگر شما شناخته شوید، درآمدتان روزبهروز بیشتر میشود و بر اساس تجربهتان میتوانید با شرکتها وارد مذاکره شوید.
- کار باید برایتان لذت بخشباشد.
باید از تولید محتوا برای شرکتها لذت ببرید. این تولید محتوا گاهی نیازمند تحقیق است و گاهی هم مثل وبلاگنویسی، روایت سادهای دارد و به تحقیقات نیاز ندارد. اگر از کار تولید محتوای متنی لذت نبرید، نمیتوانید درآمد خوبی از طریق آن کسب کنید.
- ویراستها باید موثر و ضروری باشد.
در ابتدای کار به دنبال شرکتهایی باشید که کمتر به ویراست و بازبینی اثر اهمیت میدهند. ویراستهای بسیار، زمانبر بوده و باعث میشود که اشتیاقتان را برای تولید محتوا از دست بدهید. شرکتهایی که برای ویراستها خیلی وسواس دارند را رها کنید.
- پرداخت سریع باشد.
معمولن پرداخت مشتری بلافاصله بعد از انتشار مطلب است که بیشتر از یکماه طول نمیکشد. زمانی که برای یک مشتری محتوا تولید میکنید، باید به صورت پیوسته برایشان مطلب بنویسید و بلافاصله بعد از انتشار یا نهایت در عرض یکماه باید کار شما تسویه شود. اگر این اتفاق نمیافتد و مشتری در پرداخت هیچ عجلهای ندارد، بهتر است که مشتری را رها کنید و به سراغ مشتری دیگری بروید.
یکی از دوستان فریلنسرم با شرکتی کار میکرد که هر بار برای پرداخت بهانه میآورد که نمیتواند در جلسههای مالی حضور داشته باشد و خارج از ایران است. دوستم که از روند پرداخت به شدت آزرده شده بود، در نهایت با آن شرکت قراردادش را فسخ کرد.
- کار مستمر داشته باشید.
یکی از مشکلاتی که تولید کنندههای محتوا با آن درگیر هستند این است که نمیتوانند روی درآمد منظم آن حساب کنند. اگر محتوایی تولید کنید که به بازبینی احتیاجی نداشته باشد یا ویراستاران، کمترین بازبینی را روی آن داشته باشند، مشتریانتان دائم به شما کار ارجاع میدهند. پس باید به شخصی تبدیل شوید که قابل اعتماد باشد و محتوای ارزشمندی تولید کنید که به آن هیچگونه ایرادی نباشد.
سخن پایانی
کار تولید محتوا و نویسندهی فریلنسر بودن، میتواند درآمدی بیشتر از درآمد فعلیتان به همراه داشته باشد، به شرط آنکه نکات مهم را بدانید و همواره به دنبال یادگیری مطالب تازهتر باشید.
و فراموش نکنید که باید در این حوزه به فردی شناخته شده تبدیل شوید.
نوشتن پست وبلاگی بدون داشتن هیچ هدف مشخصی، بیشتر شبیه به نوشتن یک دفتر خاطرات است. اگر قصد دارید که از طریق تولید محتوا به درآمد برسید و در میان محتواهای میلیونی دیده شوید، باید یکسری اصول را در نوشتن محتوا رعایت کنید.
محتوا همهچیز است پس باید به آن توجه کنید.
در مطالب بعدی بیشتر در مورد تولید محتوای ارزشمند صحبت میکنیم. اگر این مطلب برایتان مفید بود، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده