لیلا علی قلی زاده

کلمه‌ی سال شما چیست؟

کلمه‌‌ی سال کلمه‌ای نیست که یک‌بار از روی تفنن به آن فکر کنید، جایی آن را یادداشت کنید و بعد یادتان برود. باید با کلمه‌ی سال زندگی کرد. متاسفانه کلمه‌ی امسالم را فراموش کرده بودم. فکر کردم شاید هیچ کلمه‌ای را انتخاب نکرده بودم که به این سادگی آن را فراموش کرده بودم. شاید شلوغی‌های روزهای اول سال و درگیر شدن در کار رنگ و بازسازی خانه، مرا از این کلمه دور کرده بود. به هرحال چنان فرصت نوشتن و مطالعه‌ی شخصی محدود بود که تنها در ساعت‌هایی از روز به این کار می‌پرداختم.

کلمه‌ی سالی که گذشت

کلمه‌ی من در سال ۱۴۰۲ رشد بود.

رشد معنوی، اقتصادی، فرهنگی و مهارتی.

با نگاهی گذرا به سالی که گذشت، متوجه می‌شوم از لحاظ معنوی رشد کرده‌ام. مطالعاتم بیشتر در زمینه‌ی معنویات بوده است. کتاب‌هایی هم در زمینه‌ی توسعه فردی خوانده‌ام؛ ولی کتاب‌هایی که در زمینه‌ی علوم ماورایی و دینی خوانده‌ام بیشترین تأثیر را روی من گذاشته است.

حتی در مطالعات هنری خودم هم باز هم به سراغ معنویات رفته‌ام و از این نوع مطالعات لذت فراوانی عایدم شده است.

چندان در رشد اقتصادی موفق عمل نکرده‌ام. کارهایی انجام داده‌ام که هنوز درآمدی برایم نداشته است؛ ولی ایمان دارم که استمرار در آن کارها، زمینه‌ی کسب درآمد را هم برایم فراهم می‌کند. بی‌آنکه به کلمه‌ی سالم فکر کنم، ناخودآگاه در جهت این کلمه گام برداشته‌ام. از لحاظ شخصیتی به مراتب قوی‌تر از قبل شده‌ام. اگر توجه بیشتری به این کلمه داشتم و آن را فراموش نکرده بودم، شاید گام‌های بیشتری هم در جهت رشد و آگاهی برمی‌داشتم.

کلمه‌ی سال در سال پیش رو

کلمه‌ی امسال من نظم است. این کلمه چند روز قبل شکل گرفت. وقتی در حال نظم دادن به کاغذها و یادداشت‌های شخصی‌ام در گوشه و کنار خانه بودم؛ فکر کردم که اطلاعاتی که در ذهنم دارم، هیچ دسته بندی ندارد. باید آن‌ها را دسته بندی کنم. این کاغذها در گوشه و کنار خانه، تمرکزم را برهم می‌زند و بار اضافی بر دوشم است. نه می‌توانم آن‌ها را دور بریزم و نه جایی برای نگهداری‌شان دارم. فکر کردم باید آن‌ها را در فایل‌های مخصوص دسته بندی کنم. به راحتی از اطلاعات کم‌اهمیت عبور کنم و به اطلاعات مهم نظم ببخشم.

از چند روز پیش این کار را شروع کرده‌ام و احساس بهتری نسبت به قبل دارم. نظم داشتن، برای موفقیت ضروری است. امسال باید با تمام وجود به کلمه‌ی نظم اهمیت بدهم. باید در تمام زمینه‌های زندگی نظم داشته باشم. نظم در نوشتن، نظم در مطالعه، نظم در انجام امور و حتی نظم در شیوه‌ی فکر کردن.

نداشتن نظم در هر بخشی از زندگی، به شدت آسیب زننده است.

شما به کلمه‌ی سال خود فکر کرده‌اید؟ کلمه‌ی سال شما چیست؟ چه اقدامی در جهت تحقق آن کلمه انجام داده‌اید؟

لیلا علی قلی زاده

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.