لیلا علی قلی زاده

ّبرنامه‌ی جدید کتابخوانی

کتاب تولستوی و مبل بنفش مثل یک راهنماست. از برنامه‌ای که نویسنده‌ی کتاب برای تاب‌آوری و کنار آمدن با مرگ خواهرش، نوشته است، خوشم می‌آید. دوست دارم از آن تبعیت کنم؛ اما برایم غیرممکن است. روزی شش ساعت کتابخوانی برایم غیرممکن است. برای خواندن کتاب نیاز به تمرکز دارم و این تمرکز تنها در ساعت‌های خاموشی و خواب دیگران ممکن است.

نویسنده هر روز به مدت یک‌سال، یک کتاب می‌خواند و روز بعد نقدش را داخل وب‌سایتی که به همین منظور راه‌اندازی کرده است، می‌گذارد. برای اینکه بتواند به هدف خود پایبند باشد، کتاب‌هایی را انتخاب می‌کند که حجم کمی داشته باشد و تعداد صفحاتش از سیصد برگ تجاوز نکند.

فکر می‌کنم همین حجم کم هم، بعضی روزها غیر ممکن است. روزهایی که میهمان می‌آید، روزهایی که درگیر نقاشی هستم یا روزهایی که باید به دیدن مادرم بروم، چندین ساعت از روزم را از دست می‌دهم؛ بنابراین اگر چنین برنامه‌ی غیر واقعی برای خودم بنویسم فقط به خودم ضربه زده‌ام. در بهترین حالت می‌توانم هفته‌ای دو کتاب بخوانم. اگر بتوانم به همین هفته‌ای دو کتاب هم پایبند باشم، مطمئن هستم که بعد از یک سال در نقطه بهتری ایستاده‌ام.

تصمیم دارم برای این هفته کتاب چرا تا حالا کسی این‌ها را به من نگفته بود از جولی اسمیت را مطالعه کنم. این کتاب ۴۷۰ صفحه است. اگر بتوانم روزی صد صفحه بخوانم، تا آخر هفته تمام می‌شود و جمعه هم می‌توانم نقدی برای آن بنویسم. فقط باید بر وسوسه خواندن کتاب‌های دیگر غلبه کنم.

اگر فکر می‌کنید شما هم می‌توانید چنین برنامه‌ای برای کتابخوانی خود داشته باشید، فهرست کتاب‌هایی که قرار است بخوانید را زیر همین پست بنویسید. وقتی کتابتان را تمام کردید، نقدش را در وبلاگتان منتشر کنید.

لیلا علی قلی زاده

15 پاسخ

  1. منم عاشق کتاب تولستوی و مبل بنفشم😍
    پارسال به تقلید ازش توی دو هفته، ۷ کتاب خوندم و در پایان هر کتاب دربارش می‌نوشتم اما متاسفانه اون زمان منتشرنمی‌کردم، در کل تجربه بسیار لذت‌بخشی بود😍

  2. من خیلی کتاب تولستوی و مبل بنفش رو دوس دارم و همیشه دلم می‌خواد یه روز شبیه نینا سنکویچ یه سال هر روز یه کتاب بخونم و دربارش بنویسم . به نظرم چالش باحالیه البته نه وقتی سرت شلوغه.
    خوبه از هفته‌ای دو تا کتاب شروع کردین جلوتر رفتین می‌تونین بسنجین که چطور بوده شاید بیشترش هم بکنین😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.