لیلا علی قلی زاده

چطور عادت دیر خوابیدن را ترک کنیم؟

چطور عادت دیر خوابیدن را ترک کنیم؟

.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور شرایط زندگی ایجاب می‌کرد که افراد به‌محض تاریک شدن هوا فعالیت‌های خود را تعطیل می‌کردند و پس از کمی شب‌نشینی به رختخواب می‌رفتند. نتیجه این می‌شد که صبح قبل از طلوع آفتاب از خواب برمی خواستند و به فعالیت‌های خود می‌رسیدند؛ اما ظهور فنّاوری‌های جدید و به وجود آمدن اسباب و وسایل سرگرمی آرام‌آرام الگوی خواب افراد را تغییر داد. افراد تمایل داشتند که تا دیروقت بیدار بمانند. نتیجه این بود که صبح‌ها دیرتر بیدار می‌شدند و اگر مجبور بودند که زود بیدار شوند، دیگر هیچ انرژی برای انجام فعالیت‌هایشان نداشتند.

مردم به این الگو عادت کردند و هرچقدر هم که متخصصان و کارشناسان متن‌های بلندبالا در مورد فواید خواب شب و لزوم بیدار شدن در صبح زود ارائه کردند‌ نتوانست الگوی خوابشان را تغییر دهد؛ اما در این مقاله قصد داریم که روشی را ارائه دهیم که الگوی خواب شما را دوباره اصلاح کند. اگر شما هم تمایل دارید که شب‌ها زودتر بخوابید اما نمی‌توانید تا انتها با ما همراه باشید.

سنگ بزرگ به علامت نزدن است.

اگر عادت دارید شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید و تصمیم دارید ساعت خوابتان را به‌یک‌باره چندساعتی تغییر دهید، مطمئن باشید این کار نشدنی است و از همین حالا خودتان را شکست‌خورده بدانید. چراکه در شب اول یک ساعت تمام به‌زور می‌خواهید خودتان را به خواب بزنید. بعدازاینکه به‌زور و زحمت خوابتان برد تازه چند ساعت بعد یکهو بیدار می‌شوید و ساعت‌ها دور خودتان می‌چرخید و کارهای بیهوده می‌کنید تا دوباره خوابتان ببرد. صبح دیرتر از همیشه بیدار می‌شوید و اصلاً حال و حوصله هیچ کاری ندارید. درنهایت به خودتان می‌گویید این کار از من ساخته نیست و من نمی‌توانم زودتر از این ساعت بخوابم. شما شکست خوردید. به همین سادگی برای این‌که مسیر اشتباهی را در پیش‌گرفته بودید؛ اما نگران نباشید. خبر خوشی برایتان دارم. شما قادر هستید چنددقیقه‌ای ساعت خوابتان را جابجا کنید؛ و با همین روش به‌مرورزمان به ساعت دلخواهتان برسید.

یک‌راه آسان برای ترک عادت بد، از بین بردن مقاومت است.

برای از بین بردن یک عادت بد، باید مقاومت ذهن را از بین برد. برای یک تغییر جزئی، ذهن هیچ‌گونه مقاومتی انجام نمی‌دهد. فرض کنیم شما تا ساعت سه شب بیدار می‌مانید. برای تغییر ساعت خوابتان به ساعت دوازده یا حتی زودتر نیاز است که کمی صبر و حوصله به خرج دهید. در مرحله اول شما ده دقیقه ساعت خوابتان را تغییر می‌دهید. ده دقیقه روند خواب شما را مختل نمی‌کند. بعد از چند هفته که به ساعت خواب جدید عادت کردید. ده دقیقه دیگر هم ساعت خوابتان را جلو می‌اندازید. با همین روش به‌مرور زمان شما بدون آنکه متوجه شده باشید و هیچ سختی را متحمل شده باشید، ساعت خوابتان را تغییر می‌دهید. از آن‌طرف هم زودتر بیدار می‌شوید. البته ممکن است ساعت بیداری‌تان تنظیم نشود و هنوز هم دیر از خواب بیدار شوید که آن علت دیگری دارد. داشتن برنامه‌ای برای روز بعد در هنگام خواب، ضمیرناخوداگاهتان را برای بیداری، آماده می‌کند. اگر با وجود زود خوابیدن هنوز هم دیر بیدار می‌شوید، برای این است که هیچ برنامه‌ای برای خودتان ندارید.

شاید مطالعه این مقاله برایتان مفید باشد:

حتما قبل از خواب لیست کارهای فردا را یادداشت کنید

بدن و ذهن انسان برای اینکه در سلامت کافی به فعالیت‌های خود ادامه بدهد، نیاز به هشت ساعت خواب کافی دارد. وقتی شما ساعت ده شب به رختخواب بروید. شش صبح به‌راحتی از خواب بیدار می‌شوید و با انرژی بسیار به فعالیت‌های خودتان در سکوت و آرامش صبح می‌پردازید.

اما برای بیدار شدن با انرژی در صبح زود باید کیفیت خوابتان را هم بالا ببرید. برای آگاهی از بالا بردن کیفیت خواب می‌توانید مقاله خواب با کیفیت و شادابی بیشتر در طول روز را مطالعه کنید.

سخن آخر:

برای از بین بردن یک عادت بد، باید آن را با تغییرات جزئی به‌مرورزمان از بین برد. ذهن همیشه در برابر تغییرات بزرگ مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.

نویسنده:لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

8 پاسخ

  1. این‌روزها خیلی دلم میخواد زود بخوابم. اکثر اوقات موفق نمیشم. از بچگی به زود خوابیدن مشهور بودم الن برام سخته شب‌ها دیر خوابم میبره. کلن برنامه‌هام به هم خورده.

  2. تابستون من با هدف جدیدی تو زندگیم شروع شد؛ بیداری بین‌الطلوعین.
    وقتی دختر خونه بودم همیشه ده میخوابیدم، وقتی که سرشب بقیه خانواده ها یک و دو شب بود، ما دیرمون ساعت ۱۱شب بود.
    ازدواج که کردم. دلم خواست شبها بیدار بمونم تا دیروقت. از شب میترسیدما ولی پرستیژ شب‌بیداری رو دوست داشتم. انگار هرکی دیرتر میخوابید های‌کلاستر.
    وقتی از مزمت خوابیدن بین‌الطلوعین مطلع شدم تصمیم گرفتم فکری به حالش کنم.
    برای منِ مامان که شب بیداریم در اوج خستگی بواسطه گوشی دست گرفتن اتفاق میافتاد، فقط کنار رفتن موبایل کافی بود تا به بیداری بین‌الطلوعین برسم.
    (هیچ کار مفیدی نمیکردم تو شب، فقط موبایلم به دست میچرخیدم و یا فیلم میدیدم و سعی میکردم تا یک شب بیدار بمونم. که چی؟ نمیدونم والا؟ الیته تایم مطالعه‌م هم بعد خوابیدن بچه‌ها بود که حالا به روز تغییرش دادم)

    در این چهل روز، خیلی راحت این عادت در من شکل گرفت. شاید چون هم آمادگی ذهنیش رو داشتم و هم خستگی در طول روزش رو.

    1. چه خوب. منم خیلی دلم میخواد طلوع صبح بیدار بشم اما به خاطر گرما هر کسی به یه اتاق پناه برده و همسرجان که زورش از همه بیشتر بوده به نشیمن و خوب بیداری صبح زود من مساوی با نکوهش ایشون که ما نخواهیم تو نویسنده بشی باید کی رو ببینیم.

  3. من یه مدت طولانی زود می‌خوابیدم و صبح ساعت ۵ و ۶ سرحال بیدار میشدم و مشغول کارام می‌شدم. اما متاسفانه وقتی آدم خونش مشترک باشه هی مسایلی پیش میاد که مانع میشه. الان چند روزه دوباره دارم سعی میکنم زود بخوابم و بیدار شم.امیدوارم موفق بشم.

  4. دقیقا همینطوری شد که شما گفتید
    من معمولا ساعت ۳ میخوابیدم و ی شب تصمیم گرفتم ۱۰ بخوابم
    بعد راحت خوابم برد ولی الان بیدار شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.