لیلا علی قلی زاده

صبح ها قبل از همه از خواب بیدار شوید.(هفدهمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی برای زندگی بهتر)

صبح ها قبل از همه از خواب بیدار شوید.

 

«اگر صبح زود از خواب بیدار نشوید به‌جایی نخواهید رسید.» ویلیام پیت

رابین شارها در کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها، راجع به الگوی خواب افراد موفق می‌گوید که افراد موفق صبح‌ها قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار می‌شوند. در ساعاتی که همه افراد خواب هستند و آلودگی‌های صوتی و تصویری وجود ندارد، بهره‌وری و تمرکز در بالاترین حد خودش است. بیدار شدن در این ساعات انرژی بالایی به همراه دارد.

در دورانی که رشد به‌صورت تصاعدی بالا رفته است، در عصری که همه عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا تمرکز را از بین ببرند، بیدار شدن در صبح زود شما را از متوسط مردم جدا می‌کند. دیگر عجله و شتابی در کارتان نیست و احساس قدرت و تمرکز می‌کنید.

در کتاب‌های دینی ما هم به بیدار شدن در صبح زود و به دنبال روزی رفتن اشاره‌شده است چراکه برکت و وفور نعمت در صبح زود بیدار شدن است.

چند سال پیش، پیرمرد و پیرزنی در اطراف محل کارم مغازه کوچکی داشتند که لوازم‌التحریر ‌میفروختند. مغازه آن‌ها خیلی کوچک بود، اما همیشه سر ساعت هفت مغازه‌شان را باز می‌کردند. برایشان تابستان و زمستان فرقی نداشت. سحرخیزی عادت روزانه‌شان بود. درحالی‌که مغازه‌های دیگر بسته بودند و زودتر از ساعت «نُه» صبح، سرکار خودشان حاضر نمی‌شدند. من هر وقت چیزی می‌خواستم به مغازه آن‌ها می‌رفتم و شاگردانم را هم به مغازه آن‌ها ارجاع می‌دادم. مغازه آن‌ها در یک کوچه تنگ و باریک بود که امکان نداشت، کسی گذرش به آن مغازه بیفتد؛ اما به لطف سحرخیزی‌شان همیشه خدا روزی‌شان می‌رسید و هر بار که از آن­ها سؤال می‌کردم که فروششان چطور است آن­ها شکر گذاری می‌کردند.

اما مغازه‌های بسیار بزرگی با قفسه‌هایی پر از اجناس موردنیاز هم بودند که به‌موقع باز نمی‌شدند؛ بنابراین مشتری کمی داشتند و بعد از مدتی همان‌طور که یک روز مثل قارچ روی زمین سبز شده بودند. روز دیگر جایشان را به کسب‌وکار دیگری می‌دادند. اگر کسب‌وکاری دارید و تصمیم دارید که کسب‌وکارتان را ادامه دهید، این توصیه را جدی بگیرید. مدتی است که صبح، قبل از درآمدن آفتاب از خواب بیدار می‌شوم. این الگوی بیدار شدن در صبح زود، روی کیفیت خواب شبانه‌ام هم تأثیر گذاشته است. قبلاً من تا دیروقت بیدار می‌ماندم و وقتی هم به رختخواب می‌رفتم، اصلاً خوابم نمی‌برد و به حدی فکر و خیالات موهوم به سرم می‌زد که برای فرار از آن‌ها با تلفن همراهم بازی می‌کردم یا در صفحات مجازی می‌چرخیدم؛ اما حالا از لحظه رفتن به رختخواب تا لحظه خوابیدنم، تنها به‌اندازه شمارش یک تا ده طول می‌کشد و دیگر لازم نیست برای زود خوابیدن به فن گوسفند شماری روی بیاورم.

همچنین بیدار شدن در صبح زود باعث شده که به بیشتر کارهایم برسم و در طول روز اگر برنامه‌ای پیش بیاید، بتوانم همه را مدیریت کنم؛ اما روزهایی که به هر دلیلی از این برنامه تخطی می‌کنم و دیر از خواب بیدار می‌شوم، عصبی و بی‌قرار می‌گردم.

اگر شما فردی هستید که قادر نیستید صبح زود از خواب بیدار شوید، شاید لازم باشد که روی برنامه‌های شبانه‌تان تمرکز کنید و ساعت خوابتان را تنظیم کنید. همچنین اگر کیفیت خوابتان را بالا ببرید، صبح‌ها به‌راحتی از خواب برمی‌خیزید.

اگر تمایل دارید ساعت خوابتان را تغییر دهید و روش آن را بلد نیستید، می توانید مقاله «چطور عادت دیر خوابیدن را ترک کنیم؟» را بخوانید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.