لیلا علی قلی زاده

پنج نکته کلیدی در بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی چیست؟

قبل از اینکه به نکات کلیدی در بازاریابی محتوایی بپردازیم، باید بدانیم که بازاریابی محتوایی چیست و چرا برای ما اهمیت دارد.

بازاریابی محتوایی یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی و توسعه‌ی کسب‌وکار است که بر تولید، توزیع و ترویج محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده‌است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده(پرسونای مخاطب) هستند و مخاطبان هدف شما به حساب ‌می‌آیند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودآور صورت می‌گیرد.

 

تفاوت بازاریابی محتوایی با بازاریابی محتوا چیست؟

شاید در ظاهر بازاریابی محتوایی با بازاریابی محتوا چندان تفاوتی نداشته باشند و تنها تفاوتشان به «ی» انتساب باشد؛ اما در واقعیت بازاریابی محتوا، نوعی از بازاریابی است که مشتری بالقوه را به سمت خرید محصول و خدمتی خاص رهنمون می‌کند.

اما هدف از بازاریابی محتوایی جلب توجه مشتری با تولید، توزیع و ترویج مستمر محتوا است.

 

پنج نکته کلیدی برای موفقیت در بازاریابی محتوایی

برای اینکه در بازاریابی محتوایی موفق عمل کنید، بایستی به نکات کلیدی این بازار توجه کنید. در این بخش پنج نکته کلیدی که می‌تواند در موفقیت شما سودمند باشد را ارائه می‌دهیم:

  1. توجه کردن به کلمات کلیدی
  2. داشتن استمرار
  3. استفاده از تکنیک اقیانوس آبی
  4. داشتن استراتژی تولید محتوا
  5. استفاده از محتوای چندرسانه‌ای

توجه کردن به کلمات کلیدی

ممکن است شما محتوای ارزشمندی تولید کنید ولی به کلماتی که مخاطب شما در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کند، توجهی نداشته باشید. توجه به کلمات جستجوی مخاطب و استفاده از آن کلمات در تولید محتوا، باعث می‌شود که محتوای شما بیشتر دیده شود و به صفحات ابتدایی جستجوی گوگل بیاید.

امکان دیده شدن محتوایی که در صفحات اول جستجو نیست، بسیار کم است. پس به کلمات کلیدی توجه کنید.

وقتی قصد داشتم این مقاله را بنویسم، عنوان مورد نظرم را در موتور جستجوی گوگل وارد کردم و متوجه شدم، هیچ‌کسی به دنبال کلماتی که در عنوان من وجود دارد، نمی‌گردد پس عنوانم را بر اساس کلمات پرکاربرد موضوع مورد نظرم در موتور جستجو، تغییر دادم.

نکته کاربردی: به جای اینکه ابتدا به تولید محتوا بپردازید و سپس در محتوای تولیدشده به دنبال کلمات کلیدی بگردید، یک برنامه مدون برای بهینه ‌سازی موتور‌های جستجو داشته باشید. محتوا و کلمات کلیدی را با توجه به آن انتخاب و تولید کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا پرطرفدارترین و مؤثرترین موضوعات را برای تولید محتوا انتخاب کنید.

 

داشتن استمرار

استمرار مهم‌ترین بخش فرایند بازاریابی محتوایی است. استمرار جادو می‌کند. استمرار تشنگی مخاطب را سیراب می‌کند.

جنگ امروز، جنگ توجه است. هرکسی بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند، پیروز این مبارزه است.

تولید، توزیع و ترویج، سه رکن اساسی چرخه‌ی بازاریابی محتوایی است. افرادی می‌توانند توجه مخاطب را جلب کنند که دائم این چرخه را تکرار کنند و در این چرخه بمانند. یعنی در پیگیری این چرخه استمرار داشته باشند. محتوای تولید شده را در فضای وب منتشر کنند و بعد آن را از طریق معرفی پیوسته و مستمر در شبکه‌های اجتماعی به دید مخاطب برسانند و دوباره محتوا تولید کنند و همین روند را تکرار کنند. ولی اغلب افرادی که محتوا تولید می‌کنند، در فرایند توزیع و ترویج متوقف می‌شوند. خسته می‌شوند و بعد از مدتی به دلیل دیده نشدن محتوایشان از تولید هم دست می‌کشند. برای همین هم نمی‌توانند در بازاریابی محتوایی موفق عمل کنند.

علت تکرار کردن بارها و بارهای این چرخه‌ی تولید، توزیع و ترویج اهمیت بیش از اندازه‌ی آن در دنیای محتوا است.

استفاده از تکنیک اقیانوس آبی 

دنیای امروز دنیای رقابت است. ولی رقابت کردن در دنیایی که این همه رقیب وجود دارد، قطعن کار سخت و دشواری است و انرژی زیادی را از شما سلب می‌کند. به جای آن بهتر است که محتوایی تولید کنید که هیچ رقیبی نداشته باشد. محتوایی ارزنده که از هر لحاظ نیاز مخاطب شما را برآورده می‌کند.

وقتی مخاطب موضوع مورد نیاز خود را در اینترنت جستجو می‌کند، اغلب با محتواهایی روبرو می‌شود که از سایت‌های خارجی ترجمه شده‌اند. این محتوا چون با شرایط مخاطب فارسی زبان، بومی نشده‌اند، اغلب برایش کاربردی ندارد یا اینکه درک آن برایش سخت است. در همین بازار تولید محتوا، شما می‌توانید با تولید محتوای خوب، توجه‌ها را به سمت خود جلب کنید. ولی توجه کنید که تولید یک بخش قضیه است و بخش دیگر که اهمیت زیادی هم دارد، توزیع و ترویج محتوا است.

 

داشتن استراتژی تولید محتوا

برای این که تولید محتوای موفقی داشته باشید باید یک تقویم محتوایی داشته باشید و حجم مشخصی از محتوا را به صورت ثابت برای وب سایت خود تولید کنید تا وب سایت خود را فعال نگهدارید.

یکی از دوستانم سال پیش برنامه‌ای برای تولید و انتشار محتوا در وب‌سایت خود طراحی کرده بود که بر اساس آن برنامه هر روز هفته به نوعی از محتوا اختصاص داشت. ترافیک و جذب مخاطب وب سایت او در آن دوره بیشتر از دوره‌های دیگر بود.

تولید محتوای دائم با داشتن استراتژی تولید محتوا و برنامه‌ریزی برای انتشار آن به زمان بندی فعالیت وب سایت شما نظم می‌دهد و نه تنها به موتورهای جستجو در زمان بررسی وب سایت شما کمک می‌کند، بلکه کاربران خواهند دانست در چه زمان‌هایی وب سایت شما را برای مطالعه‌ی مطالب جدید باز و بررسی کنند.

همچنین به ذهن شما هم نظم می‌دهد و وبلاگ شما و نوشته‌هایتان هدفمند خواهد بود.

 

استفاده از محتوای چند‌رسانه‌ای

محتوای متنی خود را با استفاده از عکس‌ها، تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافیک‌ها کامل کنید. محتوایی که صرفن متنی باشد و از تصاویر جذاب بی‌بهره باشد، کسل کننده است و حوصله‌ی مخاطب را سر می‌برد. البته میزان و نحوه‌ی استفاده از انواع رسانه‌ها برای جذاب کردن محتوا به نوع مخاطب شما هم اهمیت دارد. برای همین است که قبل از هرچیزی باید مخاطب خودتان را مشخص کنید و طرحی کلی از مخاطب و علایق او داشته باشید.(پرسونای مخاطب)

 

سخن پایانی

در این مطلب درباره‌ی بازاریابی محتوایی و نکات کلیدی برای موفقیت در بازاریابی محتوایی صحبت شد. در پایان باید یادآوری شود که تولید محتوای پیوسته، همانند یک انشعاب قوی آب است که می‌تواند در هر لحظه عطش مخاطب را برطرف کند. بدون داشتن استراتژی تولید محتوا و رعایت نکات کلیدی این بازار هیچ شانسی برای موفقیت نخواهید داشت. پس حتمن به همه‌ی نکات توجه کنید.

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.