لیلا علی قلی زاده

درستایش دوستی

دو روز پیش شاهین کلانتری، در یکی از کلاس‌های آنلاین خود، صفحاتی از یک کتاب را خواند که نویسنده در آن با مخاطب و خواننده‌ی کتاب، به صورت پویا حرف زده بود. امروز هم درباره‌ی اهمیت دوستی و نقش پررنگ رسانه‌های اجتماعی در ایجاد دوستی‌هایی عمیق حرف زد. توجه به این موضوعات، نشان از اهمیت اجتماع دارد. ما نیازمند این هستیم که با دیگران ارتباط برقرار کنیم. نویسنده‌ای که به صورت پویا خواننده را درگیر می‌کند، به نوعی در حال ایجاد یک ارتباط است. کتاب‌خوانی صرف بدون برقراری ارتباط با دیگری، آدمی را به انزوا می‌کشاند.

روزهایی که ارتباطم را با دنیای بیرون قطع کرده‌ام که به کارهایم رسیدگی بیشتری داشته باشم، در پایان روز احساس خوشایندی ندارم. نیاز دارم با کسی حرف بزنم؛ اما انگار واژه‌ها گم شده باشند. هیچ‌ کلمه‌ای برای بیان احساساتم ندارم.

برخی از باورهای قدیمی ما را از دوست برحذر می‌دارند و توصیه می‌کنند که به خانواده بپردازیم. ضربه‌هایی که از دوستان ناباب یا غیر مناسب برای ما ایجاد شده به این باورها دامن می‌زند. شاید چندین بار از دوستان ضربه خورده باشیم؛ اما این دلیل نمی‌شود که از ارتباط‌های هیجان انگیز دیگر محروم شویم.

یکی از بهترین راه‌های دوست‌یابی، دوستی بر اساس شناخت افکار دیگران است.

پیوندهایی که بر اساس نوشته‌های ما ایجاد می‌شود، پیوندهای عمیق‌تری هستند. وقتی بر اساس ظاهر یک نفر با او دوست می‌شویم به محض آشنایی با افکارش، اگر افکارش را نپسندیم، پیوندمان سست می‌شود؛ اما زمانی که دوستی بر اساس یک فکر و اندیشه است، عمیق‌تر شکل می‌گیرد. در دوران نویسندگی با افرادی آشنا شده‌ام که دوستی‌ام با آن‌ها با وجود بعد مسافت، عمیق‌تر از افرادی است که در نزدیکی‌ام زندگی می‌کنند.

خیلی از دوستی‌ها در گذر زمان با تغییر افکار از بین می‌روند؛ اما دوستی‌هایی با افکار مشترک، اهداف و انگیزه‌های یکسان می‌تواند باعث رشد شود.

دیروز دو تن از دوستانم را به خانه‌مان دعوت کرده بودم. احساس خوبی که از مصاحبت با آن‌ها داشتم، باعث شد که صبح به یکی از اقوام‌مان زنگ بزنم و جویای احوالش شوم و بعد به دوستی دیگر و همین مکالمات کوتاه روزم را پر از شادی کرد.

و در پایان ما به دوستی نیازمندیم. افرادی که دایره‌ی ارتباطی کمی دارند، بیشتر به سمت و سوی افسردگی کشیده می‌شوند. دوستی علاوه بر اینکه برای سلامتی روح‌مان مفید است، به سلامتی جسم‌مان هم کمک می‌کند.

دوستی‌هایتان پایدار

لیلا علی قلی زاده

6 پاسخ

  1. این ایده ذهن من رو هم درگیر کرده بود لیلاجان. چه خوب که به اون پرداختی. دوستان همفکر که مبنای آشنایی شون اندیشه هاشونه. منم خیلی خوشحالم بابت آشنایی با دوستان فرهیخته ای مثل شما و دوستان دیگر در عرضه نوشتن و خواندن. خداروشکر. امیدوارم باهم در مسیر تعالی قدم برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.