لیلا علی قلی زاده

دست از جنگ‌های کوچک بردارید.(پنجاه و سومین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

روز بیست و یکم از چالش مقاله نویسی را به اصلاح و به روزرسانی یک بخش از کتابم اختصاص دادم.

دست از جنگ‌های کوچک بردارید.

دست از جنگ های کوچک بردارید.

یک بار سر مسئله خیلی کوچکی با همسرم شروع به بحث کردم. خودم می‌دانستم مسئله‌ای که آن را بزرگ جلوه می‌دادم، ارزشش را ندارد که بخواهم وقت و انرژی خودم را تلف کنم؛ اما برای اثبات حقانیت خودم، از زوایای مختلف، آن را بررسی کرده و به اهمیت آن تأکید می‌کردم. در این نزاع بی‌فایده، به میزان زیادی سطح انرژی خودم را پایین آوردم. خوشبختانه به خاطر وقوع رخداد خارجی، وقفه‌ای در نزاع‌مان پیش آمد که به طور کل موضوع مورد بحث فراموش شد؛ اما تبعات آن که نبود انرژی برای انجام کارهایم و کار روی کتابم بود، تا آخر شب همراهم بود.

نبردهای کوچک موانعی برای برد در نبردهای بزرگ

هر روز با دیگران برای اثبات و درستی خودمان می‌جنگیم، برای قانع کردن و برای تغییر دادن دیگران تلاش می‌کنیم؛ انرژی و زمان زیادی را صرف این نبردهای کوچک هدر می‌دهیم و از جنگ‌های بزرگ بازمی‌مانیم. موفقیت زمانی آغاز می‌شود که برای رسیدن به اهداف و ایده‌هایمان جنگ کنیم.

اوایل زندگی مشترک آن‌طورها هم که به نظر می‌رسد، خیلی شیرین نیست. مخصوصاً که شناخت طرفین از یکدیگر پایین باشد.

زوجین برای رسیدن به خواسته‌های کوچک و کم‌اهمیت خودشان ساعت‌ها با هم بحث‌وجدل دارند. در کتاب جستارهایی در باب عشق از آلن دو باتن نوشته بود: «بحث ما از مربای توت فرنگی شروع شد.» اصلاً اهمیت موضوع مورد بحث مهم نیست، واقعیت این است که بیشتر افراد آنقدر بر سر خواسته خودشان پافشاری می‌کنند که باعث ناراحتی طرف مقابلشان می‌شوند. زمانی هم که متوجه رفتار اشتباه خودشان شدند، بازهم می‌خواهند، طرف مقابلشان را مقصر نشان دهند که به ضعف خودشان اقرار نکنند.

کافی است به‌جای روحیه مبارز و جنگجو مثل یک حکم از بیرون ماجرا به موضوعی که بر سرش می‌جنگند، نگاه کنند، آن‌وقت متوجه می‌شوند که سر چه موضوع ساده‌ای انرژی و زمان خودشان را هدر می‌دادند.

حذف موضوعات بی‌اهمیت و رشد در جهت اهداف و ایده‌های بزرگ 

موضوعات بی‌اهمیتی که خیلی از ما غالباً درگیر آن‌ها می‌شویم عبارت‌اند از :

  • بدگویی‌های مهمل دیگران
  • کم‌محلی‌های دوستان
  • توهین‌های یک غریبه در خیابان
  • آماده نبودن غذا
  • داشتن توقعات بی‌جا از دیگران
  • و…

خیلی راحت می‌توانید این‌ها را نادیده بگیرید و به اهدافتان فکر کنید. اگر قرار باشد برای هر چیز کوچکی وقت و انرژی خودتان را تلف کنید، دیگر مجالی برای فکر کردن به اهداف و ایده‌های بزرگ نخواهید داشت.

 

نوشته‌شده توسط لیلا علی‌قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.