لیلا علی قلی زاده

معرفی کتاب شاه دزد

معرفی ظاهری کتاب

  1. تاریخ چاپ:چاپ اول ۱۳۹۵
  2. تعداد صفحات:۳۵۲ صفحه
  3. نویسنده:کورنلیا فونکه
  4. مترجم: مهرداد مهدویان
  5. کیفیت ترجمه: خوب
  6. ناشر:نشر افق

توصیه‌ای به نویسندگان جوان و تازه‌کار از فونکه:

بخوانید و کنجکاو باشید و اگر کسی به شما گفت که هر چیزی به گونه‌ای خاص است و شما نمی‌توانید آنها را تغییر دهید، حتی یک کلمه‌اش را هم باور نکنید. ” کورنلیا فونکه”

داستان من و شاه دزد

برای دید و بازدید عید به خانه خاله خانم رفته بودیم. خواهر خانم همراهمان نبود و ما هم از فرصت استفاده کردیم و  گفت‌و‌گو را به کتاب و کتابخوانی کشاندیم. عروس خاله که نوجوانی در خانه دارد، از من پرسید، شاه دزد را خوانده‌ای؟ اسمش را شنیده بودم؛ اما مدت‌ها بود که رمان نوجوان نخوانده بودم و خوب طبیعتن جوابم منفی بود؛ اما جرقه‌اش زده شد و در اولین فرصت آن را پیدا کردم و در برنامه مطالعه گذاشتم. با اینکه رمان جذابی بود؛ اما به دلیل ذیق وقت و برنامه‌های رنگ و وارنگی که برای خود ریخته بودم، خواندن این کتاب را کاری تفننی دانسته و فقط در اوقات استراحت می‌خواندمش تا اینکه چند روز پیش که با دوست نویسنده‌ام حرف می‌زدم به من گفت که برنامه‌ای ریخته‌ام که هر دو روز یک کتاب را بخوانم و پرونده‌اش را ببندم. بیش خودم گفتم نباید خواندن این کتاب بیشتر از این طول بکشد و با برنامه‌ریزی بالاخره آن را تمام کردم.

حالا که تمام شده است، تصمیم گرفته‌ام رمان بعدی که می‌خوانم مرغ مقلد از کاترین ارسکین باشد. برای هر نویسنده‌ای لازم است که رمان‌های نوجوان و داستان‌های کودکانه هم بخواند.

آیا این خلاصه شما را جذب می‌کند؟

دو برادر چهارده و هشت ساله‌ی آلمانی، پدر و مادرشان را از دست داده‌اند. آن‌ها از دست خاله و شوهرخاله‌شان که می‌خواهند این دو را از هم جدا کنند به شهر ونیز ایتالیا می‌گریزند. خاله استر کارآگاهی استخدام می‌کند تا بچه‌ها را پیدا کند. پسر‌ها عضو باندی شده‌اند که کار اصلی‌شان دزدی است.

همیشه برای خرید یک کتاب پشت جلد را می‌خوانم. خودم را جای یک نوجوان می‌گذارم، اگر جای یک نوجوان باشم  قطعن با این خلاصه کتاب را نمی‌خرم.

اما این چطور؟

شاه دزد آن کسی نیست که همه فکر می‌کنند. چرا با آن همه ثروت باید رئیس باند دزدی نوجوانان باشد. چرا همیشه نقاب می‌زند؟ همه بچه‌ها شاه دزد را دوست دارند؛ اما اگر بفهمند او آن کسی نیست که وانمود می‌کند چه؟ حالا که کارآگاه رازش را فهمیده، چه اتفاقی برای او می‌افتد؟ آیا رازش را فاش می‌کند؟

و یک خلاصه جذاب دیگه

چرخ و فلکی که به یتیم‌خانه خواهران بخشنده اهدا شده بود، دزدیده شد. چرخ و فلکی که می‌گفتند قدرت جادویی دارد. پیرها را کودک و کوچک‌ترها را بزرگ می‌کند؛ اما کسی تا به حال ندیده بود که چنین اتفاقی بیفتد. بعد هم که نا‌پدید شده بود؛ اما حالا یکی پیدا شده بود که به دنبال تکه‌ای گمشده‌ای از چرخ و فلک می‌گشت. پول خوبی هم بابت آن به شاده دزد می‌داد. آیا واقعن این چرخ و فلک جادویی بود؟ چرخ و فلک در جزیره‌ای مخفی شده بود که می‌گفتند که هیچ کسی جرئت رفتن به آن جزیره را ندارد. دو سگ بزرگ و ترسناک از آن جزیره محافظت می‌کردند؛ هیچ کسی تا به حال از آن جزیره زنده بیرون نیامده بود؛ اما شاه دزد تصمیم گرفته بود که هر طور هست به ان جزیره برود و چرخ و فلک را امتحان کند.

خلاصه کتاب

شاه دزد داستان دو برادر هشت و چهارده ساله است که از دست خاله‌شان از آلمان به ونیز می‌گریزند. جایی که مطمئن هستند خاله‌شان به خاطر ترسی که از قایق سواری دارد، هیچگاه در انجا به دنبالشان نمی‌گردد؛ اما خاله‌‌شان کاراگاهی را استخدام می‌کند تا آن دو پسر را برای او بیابد.

کاراگاه با کاراگاه‌های معمول در تمام داستان‌ها فرق دارد. او قلب رئوفی دارد. دو لاک پشت پیر دارد که غذا دادن به آن‌ها و مراقبت کردن از آن‌ها را به هرکاری ترجیح می‌دهد. از همان برخورد اول از خاله بچه‌ها خوشش نمی‌آید و در دل به بچه‌ها حق می‌دهد که از دست او فرار کنند.

بچه‌ها وارد باندی شده‌اند که کارشان دزدی است و اجناسی را که شاه دزد برایشان می‌آورد به مرد طماعی که کهنه فروش است می‌دهند و بابت اجناسشان از او پول اندکی می‌گیرند. یکی از پسرها لقب شاه دزد را به خودش داده است و همیشه با افتخار از خانه‌های ثروتمندانی حرف می‌زند که برای دزدی به آنجا رفته و گیر نیفتاده است.

در این تعقیب و گریز بچه‌ها با کارآگاه دوست می‌شوند و خاله به جای پسر خواهرش مرد کوچک شده‌ای را به فرزندی قبول می‌کند. مردی که آنقدر طماع است که به خاطر پولدار بودن خاله حاضر می‌شود نقش یک پسر خوب و با ادب را بازی کند و در انتهای داستان شاه دزد که به آرزویش رسیده است، دستیار کارآگاه می‌شود.

پایان

اگر به نوشتن داستان‌های فانتزی و ماجراجویانه علاقه‌مند هستید، خواندن رمان‌های کورنلیا فونکه نویسنده آلمانی که برای نوجوانان می‌نویسد را به شما پیشنهاد می‌کنم. رمان قلب جوهری او هم به عنوان محبوب‌ترین کتاب منتخب نوجوانان در سال ۲۰۰۹ جایزه بین‌الملی نوجوان را دریافت کرده است.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی‌زاده

لیلا علی قلی زاده

4 پاسخ

  1. رمان نوجوان🤩 راستش تمام خلاصه‌ها منو ترغیب کرد که بخونمش.
    درسته که از دوره نوجوانیم خیلی گذشته، اما برای چندسال دیگه که مامان دوتا پسر نوجوان میشم احتمالن خیلی حرفها داره برام.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.