لیلا علی قلی زاده

با مادربزرگتان یا پدربزرگتان چای بنوشید.(چهل و سومین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

با مادربزرگتان یا پدربزرگتان چای بنوشید.

همه ما در کودکی عاشق مادربزرگ‌ها و پدربزرگ هایمان بوده‌ایم. به دلیل بافت سنتی خانواده، ارتباط بهتری با مادربزرگ‌هایم داشتم و بیشتر آن‌ها را  دوست داشتم و از بودن در کنارشان لذت می‌بردم.

مادربزرگ‌هایم تنها کسانی بودند که بدون امرونهی و هیچ خواسته‌ای عاشقانه مرا دوست داشتند. هنوز هم، هر دو را دوست دارم؛ اما فرصت کمی پیش می‌آید که بتوانم به دیدارشان بروم و با آن‌ها باشم.

بااین‌وجود هر بار که به دیدنشان می‌روم، با رویی گشاده من را می‌پذیرند و به‌شدت از دیدنم خوشحال می‌شوند. آن‌ها با بالا رفتن سنشان کمی زودرنج و حساس شده‌اند. باید بیشتر مراقب رفتارم باشم که باعث ناراحتی‌شان نشوم.

گاهی به خاطر مشغله‌های زیادی که داریم، فراموش می‌کنیم که مرتب به آن‌ها سر بزنیم و پای صحبت‌هایشان بنشینیم. گاهی فکر می‌کنیم با چند کار کوچک مرتب کردن خانه و رسیدگی به اموراتشان، وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم و نباید بیش از این از ما توقع دیگری داشته باشند؛ اما واقعیت این است که آن‌ها به حضور و هم‌صحبتی با ما احتیاج دارند. همان‌طور که در گذشته، زمانی که کودک بودید و آن‌ها کمی جوان‌تر، همیشه به آغوششان پناه می‌بردید. حالا اجازه بدهید آن‌ها به آغوش شما پناه بیاورند و کمی با آن‌ها مهربان‌تر باشید.

امام سجاد(ع) در سخنی رفتاری که در خور یک سالمند است را به شیوایی و شفافی بیان کرده است:

«۱- حق سالخورده این است که حرمت پیریش را بدارى.

۲- اگر سوابق فضیلت در اسلام دارد؛ تجلیلش کنى.

۳- او را مقدم بدارى.

۴- در اختلافات( خصمانه) با او روبرو نشوى.

۵- در راه رفتن؛ بر او سبقت نگیرى. پیشاپیش او راه نروى.

۶- نادانش نشمارى.

۷- اگر رفتار جاهلانه‌اى کرد، تحمل کنى.

۸- به مقتضاى سوابق مسلمانى و سالمندى احترامش کنى که حق سن و سال نیز چون حق اسلام است.»(رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام)، حق شماره۴۳)

توجه کنید که نباید اهدافی که در پیش‌گرفته‌اید، شما را از خانواده و عزیزانتان دور کند. به اصل بیشتر از فرع اهمیت بدهید. توجه به خانواده جزو اصول است. در تمام ادیان به مهربانی با کودکان و پیران توصیه‌شده است. خوب است که هیچ‌وقت آن‌ها را فراموش نکنیم و تا زمانی که در کنارمان حضور دارند، با تمام وجود از بودن در کنارشان لذت ببریم و قدردان زحمات و لطف‌هایی باشیم که آن‌ها در کودکی‌مان بی‌منت در حق ما انجام دادند.

 

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

 

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.