بیست و پنجمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی

خواب را فراموش نکنید.

 به هم ریختن چرخهٔ خواب عملکرد طبیعی سیستم بدن را مختل می‌کند. یادگیری، حافظه، بنیه، سلامت عمومی و روحیه همگی تحت تأثیر مدت و کیفیت خواب هستند. 

خواب به بدن و مغز اجازه می‌دهد، دوباره انرژی تحلیل رفته شان را به دست آورند و خودشان را ترمیم کنند که این امر بسیار حیاتی است.

یکپارچه‌سازی حافظه، پردازش اطلاعات، رشد فیزیکی، ترمیم عضلات و بی‌شمار پردازش دیگر حین خواب اتفاق میفتد. خواب برای تقویت سیستم ایمنی و کمک به بدن در مبارزه با بیماری نیز ضروری است.

گاهی پیش می‌آید که برای انجام کاری در مدت زمان محدود، از ساعت خواب خود می‌زنیم. در این مواقع سطح عملکرد ما به شدت پایین می‌آید. با خستگی تمام اصرار به انجام آن کار داریم. در نهایت به علت کمبود خواب، نتیجه مورد نظر اصلاً خوب به نظر نمی‌رسد.

 در دوران دانشگاه، بسیاری از دانشجویان عادت داشتند که شب‌های امتحان را بیدار بمانند. این قبیل دانشجویان تنها می‌توانستند سؤالاتی را جواب بدهند که بر اساس خوانده‌هایشان، موضوعی حفظ کردنی بود و اگر همان موقع سؤالی تحلیلی به آن‌ها ارائه می‌شد، بیشترشان از حل کردن آن سؤال به دلیل خسته بودن مغزشان، بازمی‌ماندند.

اگر خوب نخوابیم، روز بعد را هم از دست خواهیم داد و به‌جای انجام درست کارها، مایل هستیم که جایی را پیدا کنیم و لم بدهیم و با گوشی‌مان بازی کنیم. همچنین نداشتن خواب کافی روی خلق‌وخوی مان و تصمیماتمان تأثیر می‌گذارد.

بارها پیش امده است که در اوقاتی که خواب کافی نداشتم به شدت زودرنج شده و کوچک‌ترین انتقادی از جانب خانواده‌ یا دوستان می‌تواند اوقاتم را تلخ کند.

بی خوابی آستانه تحمل مان را پایین می آورد. همچنین می تواند منجر به تصمیم گیری های اشتباه هم شود.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.