لیلا علی قلی زاده

به دنبال کسب روزی باشید.(ایده هفتاد و هشتم از صد و یک ایده توسعه فردی)

به دنبال کسب روزی باشید.

بیکاری باعث از بین رفتن احترام و شخصیت انسان می‌شود.

اهل بیت و علمای دین به دفعات درباره مضرات بیکاری صحبت کرده‌اند و بیکاری را منفور دانسته و مرتب تشویق به کار و تلاش در کسب روزی  کرده‌اند. از روایات و حکایاتی که از علما به دست ما رسیده می‌توانیم به خوبی متوجه بشویم که این فقط در حرف نبوده و خود ایشان هم همیشه تلاش و کوشش زیادی برای کسب روزی داشته‌اند.

در روایات آمده است که روزی اوضاع زندگی حضرت علی(ع) سخت شد و برای پیرزنی کارگری کرد و پیرزن بابت دستمزد به ایشان ظرف خرمایی داد. حضورت علی(ع) که الگو و پیشوای ما مسلمانان است، با وجود اینکه داماد پیامبر است، کارکردن را عار نمی‌داند و کارگری می‌کند و از زحمت وتلاش خودش و از طری کشاورزی و باغداری به ثروت می‌رسد.{ بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۳۳٫}

این طور که از روایات برمی‌آید زندگی علمای دینی ما هم این طور نبوده که یکجا به استراحت بپردازند و تنها با دعا کردن به درگاه خدا، به روزی برسند و همانطور که برای زندگی اخرویشان تلاش می‌کردند در زندگی مادی‌شان هم تلاش می‌کردند که فقر موجب فساد است.

در جایی دیگر گفته شده که ظاهراً حضرت داود کاری نداشته و از بیت المال ارتزاق می‌کرده که خداوند از این بابت از او ناراضی بوده و به او وحی نموده که اگر کار می‌کردی بنده خوبی بودی. حضرت داوود بعد آن با آهن هر روز یک زره درست می‌کرد و زره را  می‌فروخت. بعد از یک سال ثروتمند شد و بعد آن از بیت المال بی‌نیاز شد.{ تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۳۲۶٫}

بیکاری باعث می‌شود که هم از نظر خداوند و هم از نظر مردم منفور باشیم. فرد بیکار برای فرار از کسالت بیکاری، خودش را با کارهای بیهوده و شاید دردسرساز مثل غیب، تهمت، شهوت رانی و حتی دزدی سرگرم می‌کند و برای خودش و دیگران دردسر درست می‌کند. قطعاً یکی از علت‌های تباهی بسیاری از جوانان بیکاری است. جامعه و خانواده باید از همان کودکی مسیری را برای او فراهم کنند که حرفه‌ای آموخته باشد و کار کردن را عار نداند. متاسفانه بسیاری از والدین از سر مهر و محبت کودکانشان را چنان ناز پرورده می‌کنند که در بزرگسالی هم تن به کار نمی‌دهند.

با نگاهی به زندگی اندیشمندان و افراد موفق غرب هم می‌توانیم پی به این نکته ببریم که آن‌ها هم دائماً در حال تلاش بودند و به محض فارغ شدن از یک کار، به کار دیگر روی می‌آوردند که بیکار نباشند. تمام حرف من این است که اگر سخنی خوب بود، نگویید چه کسی آن را گفته است بلکه اصل مطلب را درک کنید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.