لیلا علی قلی زاده

آرس خدای جنگ و خونریزی

آرس خدای جنگ و خونریزی

آرس زره پوش وارد میدان نبرد می‌شود و با شور و شعف به جنگاوری می‌پردازد. او برای دستیابی به هدف و آرمانی اصیل جنگ نمی‌کند. بلکه عطشی شدید برای خونریزی دارد. هر چیز کوچکی می‌تواند او را برآشفته کند تا به جای ذهن خود، قدرت فیزیکی خود را به کار بندد.

آرس در وجه مثبت خود کهن الگوی محافظ و در وجه منفی خود کهن الگوی گلادیاتور را به نمایش می‌گذارد.

اسطوره آرس

آرس، خدای جنگ، پسر زئوس و هرا است. او نه تنها به دلیل بهره برداری‌های خود در جنگ بلکه به سبب درگیر شدن در اختلافات دیگران هم شناخته شده است. علاوه بر این، در اساطیر یونان، او اغلب به عنوان عامل عدالت عمل می‌کرد. براساس افسانه‌ها والدین آرس از او نفرت داشتند. چرا که وحشی و خشن بود. برخی می‌گویند اگر والدین او به او عشق بیشتری می‌ورزیدند شاید درگیری کمتری به وجود می‌آورد. آرس با آفرودیت که همسر هفائستوس بود، مرتکب خیانت شدند. هفائستوس یک تور نامرئی را قرار داد و آن دو را به هنگام خیانت گیر انداخت و خدایان دیگر را خبر کرد تا شاهد این بی‌آبرویی باشند.

کهن الگوی محافظ

محافظ با مسائل ذهنی خودش را درگیر نمی‌کند و به جای استفاده از ذهنش همیشه، قوای فیزیکی خودش را به کار می‌بندد. سایر ویژگی‌های محافظ عبارت‌اند از:

  • فاقد حس تعهد و پایبندی
  • مراقبت و محافظت از زنان به خاطر ذات نفسانی و مهارت جسمانی بالا
  • عاشق و دلداده‌ای مثال زدنی بدون حس تعهد. در روابط جنسی تا حدودی شبیه آفرودیت می‌باشد.
  • بی‌اهمیت به اهداف شغلی
  • عاشق خطر کردن و ماجراجویی
  • حساسیت بالا و زود جوش آوردن
  • درک عمیق
  • محافظی سرسخت برای کسانی که دوستشان دارد
  • تشنه فعالیت‌های فیزیکی

ارزش‌های محافظ

هرگونه فعالیت فیزیکی برای او ارزشمند است. جنگاوری، رقص، پایکوبی و…

پیروز شدن چه در میدان نبرد چه در مسابقه برای او اهمیت بالایی دارد. از این لحاظ شاید کمی شبیه به کهن الگوی دختر بابا باشد. با این تفاوت که کهن الگوی دختر بابا به برد تیمی هم اهمیت می‌دهد و موفقیت تیمی برای او ارزشمند است؛ اما محافظ به کارگروهی و تیمی چندان اهمیت نمی‌دهد.

معاشرت و هم‌نشینی با زنان خودجوش و خودانگیخته از تفریح‌ها و سرگرمی‌های او محسوب می‌شود.

ترس‌های محافظ

هیچ کسی توانایی ترساندن او را ندارد. تنها چیزی که او را می‌ترساند، ناراحتی و معلولیت‌های جسمی است. از اینکه نتواند از توانایی‌های فیزیکی‌اش استفاده کند، هراس دارد. همچنین عدم حفاظت از خانواده‌اش برای او غیرقابل تحمل است. از فعالیت‌های ذهنی هم بیزار است. او همیشه برای حل مشکلات به دنبال راه‌ حل های فیزیکی است.

چه عواملی می‌تواند انگیزه بخش محافظ باشد؟

کهن الگوی محافظ همیشه به دنبال خطر است. چالش‌ها و خطرات باعث ترغیب او می‌شوند. در خلق شخصیت داستانی اگر می‌خواهید شخصیت شما شبیه به کهن الگوی محافظ باشد، باید دائم او را به چالش بکشید. سوپرمن و زورو شخصیت‌های داستانی هستند که از کهن الگوی محافظ تبعیت می‌کنند.

زورو در کهن الگوی آرس

نظری که دیگران درباره این شخصیت دارند این است که او را پرشور و اشتیاق و تا حدودی کله شق و احمق می‌بینند. اما او به طرز فکر دیگران چندان اهمیتی نمی‌دهد و کار خودش را می‌کند. او همیشه لباس‌های مناسبی می‌پوشد اما هیچ وقت کت شلوار نمی‌پوشد چون که آزادی عمل را از او سلب می‌کند.

خلق و بسط شخصیت

برای خلق شخصیت باید به ترس‌ها و ارزش‌های او بها داد. همچنین باید پیشینه او را بررسی کرد و علل ظاهر شدن این کهن الگو را در فرد بررسی کرد. در مسیر رشد و توسعه کهن الگوی محافظ، کهن الگوی شاه، نوجوان پریشان( وجه منفی پرسفونه)، دختر بابا(وجه مثبت آتنا) و مادر بیش از حد کنترل کننده( وجه منفی ایزدبانوی دمتر) می‌توانند باعث رشد و مهار او شوند.

وجه خبیثانه‌ی محافظ: گلادیاتور

کهن الگوی محافظ در وجه خبیثانه خود دیگر برای حمایت و حفاظت از خانواده جنگ نمی‌کند او به خونریزی عطش دارد و این عطش ممکن است باعث شود که زندگی دیگران را به خطر بیندازد. او مثل آفرودیت مسئولیت کارهایش را به عهده نمی‌گیرد و زندگی برای او یک بازی است.

تمرین

تمرینی که اولین بار با کهن الگوی آفرودیت مطرح شد را درنظر بگیرید. اگر شخصیت مرد ما که سر زن را کلاه گذاشت، از کهن الگوی محافظ تبعیت کند، زن قطعاً باید شخصیتی آفرودیتی داشته باشد که جذب چنین مردی شود و از آنجا که شخصیت محافظ عاشق پیشه و بدون تعهد است بعد از مدتی به سادگی او را رها می‌کند. کاری که آفرودیت اغلب با مردان انجام می‌دهد. شاید در این مثال هیچ کدام این شخصیت‌ها مناسب نباشند و بایستی شخصیتی را خلق کرد که به خوبی با طرح داستان سازگار باشد. با شناختی که تا به حال از شخصیت‌ها پیدا کردید، بررسی کنید که بهترین شخصیت برای این داستان چه الگویی است و بعد ویژگی‌های شخصیت مقابل را بر اساس شخصیت اصلی بنویسید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

 

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.