لیلا علی قلی زاده

به‌صورت دوره‌ای انباری را تمیز کنید.(بیست و یکمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی برای زندگی بهتر)

به‌صورت دوره‌ای انباری را تمیز کنید.

.

میل طبیعی افراد به داشتن خانه‌ای منظم آن‌ها را به مرتب کردن خانه و رها کردن خانه از انباشتگی سوق می‌دهد.

میل طبیعی افراد به داشتن خانه‌ای منظم آن‌ها را به مرتب کردن خانه و رها کردن خانه از انباشتگی سوق می‌دهد. ما به‌صورت دوره‌ای کمد لباس‌هایمان، کابینت‌ها، کتابخانه و خیلی از جاهایی که محل تجمع وسایل ضروری و کاربردی در زندگی‌مان هست را مرتب می‌کنیم و چیزهایی که برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم را به دلیل کمبود جا و خالی شدن فضا به انباری خانه منتقل می‌کنیم؛ اما چند وقت یک‌بار سراغ انباری می‌رویم؟ حتماً در انباری خانه‌های شما هم وسایلی هست که حتی خودتان هم از وجودشان خبر ندارید و شاید در اسباب‌کشی بعدی آن را ببینید و بعد بگویید: «آه. چه خوب که دیدمش. یادش به خیر.» یکی از دوستانم در این رابطه نوشته بود. «در حین مرتب کردن کمدهایتان خاطره بازی نکنید.» اغلب در هنگام مرتب کردن و حذف وسایل انباری دچار خطای شناختی خاطره بازی می‌شوید و بعد دوباره بی‌آنکه از آن وسیله استفاده‌ای بکنید آن را در کارتون جای می‌دهید و می‌گذارید در همان انباری خاک بخورد.

یک خاطره از انباشتگی

پانزده سال پیش که تازه دوربین دیجیتال خریده بودم، یک نورافکن دست‌دوم هم خریدم؛ اما حتی یک‌بار هم از آن نورافکن استفاده نکردم و سال‌ها در گوشه انباری خاک‌خورد. چه فایده‌ای دارد، نگه‌داشتن لوازم و اسبابی که اصلاً به کارمان نمی‌آید. ما به امید اینکه روزی چیزی به کارمان بیاید آن را سال‌ها در انباری خانه‌مان نگه می‌داریم. در جابجایی‌ها آن را از این خانه به خانه دیگر منتقل می‌کنیم و هیچ‌وقت هم در موقع لزوم، وسیله موردنیاز را نمی‌یابیم و ترجیح می‌دهیم یکی دیگر را بخریم تا اینکه بخواهیم ساعت‌ها در انباری شلوغ به دنبالش باشیم.

یک پیشنهاد:

بیایید به‌صورت دوره‌ای به سراغ انباریمان برویم و با نظم لیست وسایلمان را کنترل کنیم. با این کار، وسایلی که واقعاً به کارمان نمی‌آید را از انباری خارج می‌کنیم و فضای انبار، بزرگ‌تر می‌شود. همچنین از اقلامی که در انباری وجود دارد، مطلع می‌شویم و با نظم دادن به انبار، در موقع لزوم به‌راحتی آن را می‌یابیم. وسایل زیادی در انباری وجود دارد که در سال چندین بار به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنیم؛ اما اگر ندانیم چه چیزهایی در انباری وجود دارد، برای پیدا کردنشان به مشکل برمی‌خوریم. یک پیشنهاد دیگر هم این است که یک لیست با تاریخ تهیه لیست هم از اقلام موجود در انباری تهیه کنید و هر بار که از یکی از اقلام استفاده کرد جلوی آن علامت بزنید. بعد از گذشت یک سال فهرستتان را چک کنید. وسایلی را که به مدت یک سال هیچ علامتی ندارند، احتمالاً بعد از گذشت ده سال هم هیچ کاربردی نخواهند داشت؛ بنابراین با تشخیص خودتان آن‌ها را حذف کنید. می‌توانید آن‌ها را در برنامه‌های فروش اجناس دست‌دوم، بفروشید یا اینکه آن را به دیگری ببخشید. یادتان باشد که انباشتگی انرژی‌های منفی زیادی دارد. فرقی نمی‌کند این انباشتگی جلوی چشمتان باشد یا در انباری خانه‌تان، به‌هرحال باید چاره‌ای برای این انباشتگی‌ها بیندیشید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.