لیلا علی قلی زاده

هم دانش‌آموز و هم معلم باشید.(سیزدهمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی برای زندگی بهتر)

هم دانش‌آموز و هم معلم باشید.

وقتی قرار است، مفهومی را تنها برای استفاده شخصی یاد بگیرید، اگر بخشی از مطلب را هم متوجه نشدید، اهمیت چندانی ندارد و خیلی راحت از آن مفهوم رد می‌شوید. اگر قرار باشد همان مطلب را به دیگری انتقال بدهید، با تمام وجود سر کلاس درس حاضر می‌شوید و هر مفهومی را که به‌خوبی یاد نگرفته‌اید را می‌پرسید و به حدی آن را بالا و پایین می‌کنید تا به تمام زیروبم آن آشنا شوید تا خوب ملکه ذهنتان بشود. بدون یادگرفتن و یاددادن آموختنی‌ها با شیوه‌های گوناگون، نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

فکر نمی‌کنم هیچ‌کسی خوشش بیاید که شاگردش سؤال ساده‌ای را بپرسد و او بلد نباشد. وقتی درک عمیق صورت نگیرد، این مشکلات به‌وفور به وجود می‌آید. باید مطالب را طوری باد بگیرید که اگر قرار باشد آن را به کسی آموزش دهید، چیزی را از قلم نیندازید. شاید شما اصلاً دلتان نخواهد که مطلب را به دیگری یاد بدهید؛ اما باید بدانید که یاددادن نه‌تنها چیزی از شما کم نمی‌کند، بلکه به دانشتان افزوده می‌کند. سؤالی پرسیده می‌شود، جوابش را نمی‌دانید و به دنبال جواب، منابع مختلف را بررسی می‌کنید. درنهایت این شما هستید که سود می‌کنید.

بنابراین برای اینکه یادگیرنده خوبی باشید، بایستی یاد دهنده خوبی هم باشید. مشکل اساسی که ما در امر یادگیری با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، این است که ما متوجه هستیم که یک جای کارمان می‌لنگد؛ اما تلاشی برای برطرف کردن آن نمی‌کنیم. درواقع این‌طور نیست که هیچ مهارتی را بلد نباشیم و به دنبال یادگیری مهارتی نرفته باشیم، مشکل اصلی این است که آن مهارت را به حد کافی خوب یاد نگرفته‌ایم.

نوشته شده توسط  لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

یک پاسخ

  1. خداییش این ایده رو از اون روز اول چند بار دیده‌ام . دو سه بارم خوانده‌ام ……الان دوباره اونو خوندم .
    این ایده دارای منطق مهمی‌ست و به‌نظر می‌رسد به نکته‌ای اساسی اشاره دارد ‌. این که خوب یاد بگیریم و خوب یاد بدهیم .
    برای آوردن این ایده در لابلای ایده‌های‌تان باید تحسین‌تان کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.