هشتمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی برای زندگی بهتر

مهارت های ارتباطات جمعی را یاد بگیرید.

توانایی در برقراری ارتباط به گونه ای موثر، از با ارزش ترین مهارت های زندگی است. امروزه ارتباطات به مهم ترین بخش زندگی انسان ها به ویژه در حوزه اجتماعی بدل شده است. در حقیقت این واژه به معنای انتقال اطلاعات از نقطه ای به نقطه ی دیگر، به وسیله گفتار، نوشتار، رسانه های جمعی مانند تلویزیون، رادیو، مجلات، کتاب ها و نشریات و یا به طریق غیر شفاهی است. درجه توانایی هر فرد در برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه، تابعی از انتقال موفق اطلاعات و دریافت آن ها خواهد بود. ارتقا مهارت های ارتباطی می تواند به پیشرفت تمامی ابعاد زندگی شخصی کمک شایانی کند؛ از دنیای فردی گرفته تا زندگی شغلی حرفه ای و یا گردهمایی های اجتماعی. قابلیت های هر شخص در انتقال صحیح، واضح و کامل مفاهیم از اساسی ترین نیاز های زندگی اجتماعی برای بشر مدرن امروزی است که توجه به آن قطعا جزء لزومات خواهد بود. برای تقویت سطح ارتباطات اجتماعی خود هیچگاه دیر نیست و با اقدام به آن می توانید کیفیت زندگیتان را افزایش دهید. اما ارتباط فرایندی دو طرفه است و ارتقا آن نیازمند تلاش در هر دو مسیر ارسال و دریافت است. این مهارت، یکی از مهارت هاییست که برای خلق پول و داشتن زندگی که از رفاه بیشتری برخوردار است لازم و ضرروی است. پس به هیچ وجه ان را دست کم نگیرید.


توجه داشته باشید که عدم توجه به این مهارت باعث می شود که به خوبی نتوانیم با جامعه ارتباط برقرار کنیم و به ناچار منزوی شویم. علاوه بر آن فردگرایی افراد و اهمیت ندادن به اجتماع می تواند، منجر  به انزوا طلبی شود. نزدیک به دو سال هست که تمام جهان به ویروسی دچار شده است که به شدت مسری و کشنده است. خیلی از افراد برای در امان ماندن از شر این ویروس ارتباطات جمعی فیزیکی را به تا حدودی کنار گذاشته اند. این کنار گذاشتن ارتباطات می تواند شاید در یک برهه از زمان به نفعشان باشد اما در در دراز مدت باعث افسردگی و ناراحتی های زیادی می شود. اما حضور در اجتماع نیز آداب خاص خود را می طلبد. یک مهارت است که باید یاد گرفته شود. اگر در اجتماع حاضر بشوید اما رفتارهای شایسته بودن در اجتماع را از خود، نشان ندهید، جامعه طردتان می کند. طرد شدن و انزوای اجباری به مراتب از انزوا طلبی خودخواسته خطرناک تر است.

برای یادگیری مهارت های ارتباط جمعی بایستی در زمینه های زیر مهارت کسب کنید.

  • خوب گوش دادن

گوش سپردن و شنیدن با آن که به ظاهر یکسان می آیند، معانی مشابهی ندارند. تلاش برای تبدیل شدن به شنونده ای خوب از نخستین گام هایی است که باید برای ارتقا سطح ارتباطات اجتماعی خود بردارید. افرادی می توانند در این زمینه به مهارت دست یابند، که علاوه بر شنیدن، به مفاهیم نهفته میان کلمات توجه کافی داشته باشند. برای دریافت سطح بیشتری از اطلاعات از جانب مخاطب خود، دو قانون دسته بندی و آشکار سازی را انجام دهید؛ به این ترتیب که صحبت های افراد را از نکات مهم به نکات غیر ضروری دسته بندی و سپس هر نکته را به ترتیب اهمیت آن تجزیه و تحلیل کنید، شاید در وهله اول، انجام سریع این تحیلی و تجزیه ها سخت به نظر برسد، اما مغز قابلیت های فراوانی دارد و اطلاعات بیشماری را می تواند در کسری از ثانیه تجزیه و تحلیل کند. کافیست که ان را به درستی در مسیر صحیح هدایت کنید. این عمل به مرور زمان شما را تبدیل به شنونده ای تمام عیار می کند که قابلیت تفکیک تمامی موضوعات را داراست و به این ترتیب اولین گام در جهت ارتقا سطح ارتباط اجتماعی را برداشته اید.

  • توجه به عواطف مخاطب

همراهی با اطرافیان در غم ها و شادی های زندگی سبب می شود به عنوان فردی به اصطلاح ا جتماعی شناخته شوید. برای این کار باید از احوال دیگران آگاه باشید. به تاثیراتی که هر جمله ی شما در طرف مقابل می گذارد دقت کرده و آن ها را خردمندانه انتخاب کنید، گاهی اوقات جمله ای بدون فکر به راحتی منجر به سوء برداشت می شود که با کمی تامل پیش از آغاز مکالمه می توان به سادگی از آن پیشگیری کرد. در نتیجه، استاندارد های رفتاری مردم را در نظر داشته باشید و برای ارتقا کیفیت مهارت های اجتماعی خود، در چهارچوب عمل کنید.

همچنین توجه نکردن به عواطف مخاطب باعث می شود که فردی خودخواه به نظر برسید و خودخواه بودن چندان در جامعه مورد پسند نیست.

  • افزایش وسعت دید

به چه میزان در ارتباطات اجتماعی خود موفق هستید؟ بسیاری از ضعف های معمول در این باره، از قضاوت های بی مورد ناشی می شود. در ارتباطات خود تلاش کنید تا مسائل را از دیدگاه طرف مقابل ببینید. این امر سبب می شود تا از قضاوت های نا به جا جلوگیری شود. در کنار درک دیدگاه اشخاص، نقطه نظرات خود را روشن و صادقانه بیان کنید تا از ابهام جلوگیری شود اما این روشن سازی نباید به معنای تعدی از خطوط قرمز فرهنگ خود باشد؛ ملایم و محتاط پیش روید. در روابط اجتماعی مثبت باشید! اما مثبت بودن به چه معناست؟ باید به دیگران اجازه دهید تا ارزشمندی و جایگاه درست خود را در ارتباط با شما دریابند، البته انتقال این مفاهیم می تواند حتی به وسیله ی حرکات دست و صورت و یا به طریق غیر شفاهی صورت گیرد.

برای آن که بتوانید به گونه ای موثر ارتباط برقرار کنید، باید پیش از هر جمله ای که بر زبان می آورید به دقت تفکر کرده و تاثیرات آن را مورد بررسی قرار دهید. به صحبت ها و همچنین شیوه بیان آن ها دقت ویژه ای به خرج دهید. هدف گذاری خود را بر اساس نحوه دریافت پیغام در مخاطب انجام دهید، به وسیله رعایت این اصول نه تنها در ارتباطات اجتماعی خود قوی می شوید بلکه ویژگی های مثبت فردی بسیاری را نیز به طور خود به خود پرورش داده اید.

  • شوخ طبعی

خندیدن سبب آزاد سازی اندورفین می شود که در از بین بردن استرس و عصبانیت بسیار موثر است. از شوخ طبعی واهمه نداشته باشید اما اطمینان حاصل کنید که این رفتار متناسب با موقعیت باشد. از این عامل در از بین بردن سد ها، نزدیک کردن افراد به یکدیگر و جلب دوستی دیگران استفاده کنید اما در عین حال جوانب لازم را در نظر داشته باشید.

با اینکه خندیدن و شوخ طبیعی به نظر می رسد امری ذاتی باشد که همه ان را بلد باشند اما اینکه کجا بتوانیم از شوخ طبعی خود بهره بگیریم کاملا امری اکتسابی است که می توانیم با کار کردن روی این مهارت در اجتماع فردی گرم و صمیمی شناخته شویم و راحت تر بتوانیم اعتماد دیگران را برای دوستی جلب کنیم. مسلما هیچ کسی دوست ندارد با یک فرد جدی و عبوس دوست شود. من در برهه ای از زندگی  به دلیل ترس هایی که داشتم و برای محافظت از حریم خصوصی خودم به شدت جدی و محافظه کار شده بودم و تقریبا حس شوخ طبعی خودم را از دست داده بودم. همین امر باعث شده بود که دوستان خیلی کمی داشتم. دوستانی ضعیف و شکست خورده و انزوا طلب که حضورشان مایه آرامشم نبود. با این روحیه افرادی که برایم جذاب و دوست داشتنی بودند، تمایلی به دوستی با من نداشتند و من نمی دانستم مشکل از کجاست. اما حالا که به گذشته نگاه می کنم، متوجه می شوم که من مهارت های اجتماعی خوبی نداشتم.

  • عدالت

همواره اهداف اجتماعی خود را بر اساس ارزش های یکسان پایه گذاری کرده و از فرق گذاشتن میان افراد به جد پرهیز کنید. رفتار متعادلی را پرورش دهید که در آن همه ی افراد یکسان به حساب می آیند، تفاوت قائل شدن میان اطرافیان سبب راضی نگه داشتن عده ای و پراکنده شدن عده ای دیگر می شود در نتیجه از این موضوع مهم غافل نشوید. در حقیقت برخورد دیگران با شما در ارتباطات اجتماعی، بازخوردی از عملی است که از جانب شخص شما دریافت می شود، رعایت نکات ظریف در ارتباطات اجتماعی، رابطه ای پویا و قوی را تضمین خواهد کرد. افراد موفق سعی می کنند دایره ارتباطات خود را وسعت ببخشند.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.