لیلا علی قلی زاده

از چه کاری می‌ترسید؟ همان را انجام بدهید!(ایده هشتاد و پنجم از صدو یک ایده توسعه فردی)

نوزده ساله بودم که برای گرفتن گواهینامه اقدام کردم. پدرم برای اینکه ببیند، چه چیزی یاد گرفته‌ام از من خواست که پشت فرمان بنشینم و بعد من در موقعیتی قرار گرفتم که اگر پدرم نبود با یک تریلی از روبرو تصاف می‌کردم. شوک و ترس ناشی از آن اتفاق به حدی بود که کلاس‌های رانندگی را متوقف کردم و سال‌ها طول کشید تا دوباره بتوانم برای گرفتن گواهینامه اقدام کنم.

رالف والدو امرسون می‌گوید: «آن چه را که از آن می ترسید، انجام دهید؛ ترس، مرگ حتمی است.»

این جمله بدین معنا است که با این که از چیزی می‌ترسیم به کمک ذهن می‌توانیم به نبرد با آن بپردازیم و با روحیه و تلقین مثبت با این پدیده مبارزه کنیم و حصاری که ترس ایجاد کرده را بشکنیم.

شاید ترس به خودی خود پدیده بدی نباشد و در بسیاری از مواقع شما را از خطرات حفظ کند؛ اما در موارد مثبتی که می‌تواند استعدادهای شما را شکوفا کند، قطعاً ترس پدیده مضر و نامطلوبی است که باید آن را مدیریت کرد.

شاید این ضرب‌المثل را شنیده باشید که از هرچه بترسید بر سرتان می‌آید. بارها اتفاق افتاده که چیزی را که دوست نداشتم و از آن هراس داشتم، لمس کردم. در واقع ما با فکر کردن به ترس‌ها، افکار منفی را به ذهنمان راه می‌دهیم و افکار منفی، قدرت جذب چیزهایی که همیشه از آن‌ها می‌ترسیدیم را دارند؛ بنابراین باید به دل ترس‌هایمان برویم  و با آن‌ها مقابله کنیم. به جای اینکه همیشه بیرون از گود بایستیم و نگران این باشیم که نکند چیزی که از آن می‌ترسیم به سرمان بیاید.

اندرومتیوس نویسنده کتاب آخرین راز شاد زیستن می‌گوید: «شهامت به معنای فقدان ترس نیست بلکه شهامت به معنای عمل کردن علیرغم ترس است.»

قطعاً رویارویی با ترس‌‌ها دشوار و در بیشتر مواقع غیرقابل تحمل است؛  اما اگر از پس آن بربیایید، موقعیت‌های عالی نصیبتان خواهد شد.

سعی کنید در ابتدا بر ترس‌های کوچکتان که مطمئن هستید به شما آسیبی نمی‌زند، غلبه کنید. مثل کمرویی، ترس از سخنرانی در میان جمع، ترس از خرید به تنهایی و…  هنگامی که این کار را به خوبی انجام دادید به خودتان پاداش بدهید، برای مثال درمیان گذاشتن آن با خانواده یا دوستان و یا خوردن یک شام خوب، یا خرید یک چیزی خاص برای خودتان یا هر کار دیگری که برای شما خوب است. البته بزرگ‌ترین پاداش شما این است که می‌توانید کارهایی را انجام دهید که قبلاً ترس مانع از آن می‌شد. کاری را که از انجام آن می‌ترسیدید را به گام‌های کوچک‌تر تبدیل کنید یا تغییراتی در آن کار ایجاد کنید که امکان موفقیت بیشتر در رویارویی با آن موقعیت در آینده را برایتان فراهم کند.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.