لیلا علی قلی زاده

دوست خوب خودتان باشید.(شصت و سومین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

دوست خوب خودتان باشید.

زمانی که برای دوست صمیمی‌مان مشکلی پیش می‌آید یا کار اشتباهی مرتکب می‌شود، ما سعی می‌کنیم به او دلداری بدهیم. قصد نداریم نمک روی زخمش بپاشیم و او را تخریب کنیم؛ اما در مواجه با خودمان چطور عمل می‌کنیم؟

ما عادت داریم که از خودمان انتقاد کنیم و مدام خودمان را بابت هر خطایی، سرزنش می‌کنیم. بی وقفه از خودمان با واژه‌های ناپسند و تحقیرکننده پذیرایی می‌کنیم.

اما اگر همان شیوه‌ای که در برخورد با دوستمان به کار گرفته بودیم، در رابطه با خودمان هم به کار می‌بستیم، اوضاع به روال دیگری بود. تأثیر واگویه‌های منفی بیش از واژه‌های مثبت است. باید هزاران بار عکس یک کلمه منفی را به زبان بیاوریم تا تأثیر آن یک واژه منفی از بین برود. ما با کلمات منفی، سدی در برابر خودمان می‌شویم و اجازه رشد، تغییر درونی و بیرونی را می‌گیریم.

برای مثال:

فرض کنید که به کلاس موسیقی می‌روید، اوایل یادگیری، همه‌چیز سخت و دشوار است اگر مرتب به خودتان بگویید که تو بی‌عرضه و بی‌استعدادی، مطمئناً بعد مدتی یادگیری ساز را کنار می‌گذارید؛ اما کافی است مثل یک دوست خوب به خودتان بگویید، عزیزم تو عالی هستی. خیلی زود پیشرفت می‌کنی و با این نحوه صحبت کردن خودتان را تشویق کنید،آن‌وقت راحت‌تر می‌توانید به فعالیتتان ادامه بدهید.

انسان توانایی‌های بیشمار نهانی دارد. کاتالیزور این توانایی‌ها، باورمندی و استفاده از واژگان مثبت و نیرو بخش است. پس یک لطف به خودتان و تمام جهان بکنید و از این به بعد مثل یک دوست خوب، با خودتان رفتار کنید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.