لیلا علی قلی زاده

بازیابی حس نیرومندی در مسیر راه هنرمند

بازیابی حس نیرومندی در مسیر راه هنرمند

مسئله ای که در این بخش ار کتاب به آن پرداخته شده بود عدم نا آگاهی سیستم آموزشی و نحوه برخورد افراد با هنرمندان نوپا بود. آ‌ن‌ها چنان منتقدانه به کارهای اولیه دانش جویان و هنرآموزان نگاه می‌کنند که او را از انجام کار هنری منصرف می‌کنند.

در سیستم اموزشی خلاقیت را آموزش نمی دهند و حتی به نوعی مانعی برای بروز آن می‌شوند. اگر ما بتوانیم زخم‌هایی را که از یک استاد سخت‌گیر(به قول نویسنده مربی وخیم) خورده‌ایم را تاب بیاوریم بار دیگر با توان و آزادی بیشتری می‌توانیم به کار هنرمندانه روی بیاوریم. فقط بایستی اگر غمگین، عصبانی و زخم خورده هستیم آن را بپذیریم و ناراحتی‌مان را بروز دهیم. پنهان کردن آن درد در لایه‌های درونی مان منفعتی برایمان ندارد. فقط مانعی برای خلق هنرمندانه می‌شود.

پنهان کردن ناراحتی روحی جسممان را از بین می‌برد

در همین راستا باید مطلبی را بگویم که دانستن آن خالی از لطف نیست. چند روز پیش با یکی از آشنایانمان درباره بیماره کم کاری تیروئید صحبت می‌کردم. او از یک متخصص طب سنتی شنیده بود که ناراحتی‌های فروخورده، باعث بروز چنین بیماری می‌شود و اگر بتوانیم در جایی فریاد بزنیم و غم‌ها را بیرون بریزیم این بیماری مجال عرضه اندام نخواهد داشت. من در صحت و سقم این مسئله تحقیق نکردم؛ اما خودم سال‌هاست که با این بیماری درگیر بودم و هربار که آزمایش می‌دادم، نشانگر بیماری، عدد تازه‌ای را نشان می‌داد که دکتر از روند بیماری عصبانی بود و همه چی را گردن سهل انگاری من می‌انداخت؛ اما در طی دوسال اخیر که بی وقفه می‌نویسم و در میان صفحات صبحگاهی ناراحتی‌هایم را فریاد می زنم و اجازه نمی‌دهم ناراحتی‌ها در وجودم بماند، علاوه بر این که در کارم خلاق‌تر شده‌ام، بیماری تحت کنترل در آمده است و آزمایش‌ها همه حاکی از روند رو به بهبود است. پس شاید بتوان نتیجه گرفت که آشکار سازی دردهای روحی، در مبتلا نشدن به برخی از بیماری‌ها من جمله تیروئید یا بهبود آن‌ها مؤثر باشد.

موانعی بر سر راه خلاقیت 

در مدت ده هفته‌ای که به خواندن کتاب راه هنرمند، مشغول بودم، توجه بیشتری به علل دلسردی و ایجاد موانع در راه شفای خلاقیت داشتم و متوجه شدم، اظهار نظرهایی که عامدانه یا غیرعمد، از روی نیت خیرخواهانه یا شر صورت می‌گیرد، می‌تواند مانعی برای خلاقیت هنرمند باشد و روح او را از درون نابود کند. هر اثر هنری به منزله، یک جنین کوچک برای والد هنرمند است. مثلماً پذیریش حرف‌های ناخوشایند درباره جنین ناقصمان ما را آزرده خاطر خواهد کرد. حتی ممکن است باعث شود که بی رحمانه دست به سقط جنین بزنیم. سقط جنین برای والد به قدری دردناک است که تا مدت‌ها دست به هیچ کار دیگری نمی‌زند؛ هنرمند نمی‌تواند خودش را از این اظهارنظرها دور نگه دارد؛ اما می‌تواند روی قوای خودش کار کند و هر اظهار نظری که موجب ناراحتی‌اش می‌شود، را بپذیرد و با روشن بینی انتقاد حقیقی را به کار گیرد و از دیگری بگذرد.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

3 پاسخ

  1. مقاله جالب و مفیدی بود. ناراحتی‌های روحی در ایجاد بیماری‌های جسمی نقش موثری دارند. در عصر حاضر بسیاری از بیماری‌های جسمی از ناراحتی‌های روحی سرچشمه می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.