لیلا علی قلی زاده

چرا برنامه ریزی‌هایمان به شکست می‌انجامد؟

چرا برنامه ریزی‌هایمان به شکست می‌انجامد؟

چرا برنامه ریزی هایمان به شکست می انجامد؟

بارها و بارها شده بود، برای رسیدن به اهدافم برنامه‌ای را روی کاغذ می‌نوشتم و تصمیم به اجرای آن برنامه داشتم؛ اما درست سه روز بعد از اجرا به دلایل مختلف برنامه رها می‌شد و یک هفته بدون برنامه و بی‌هدف دور خودم می‌چرخیدم و بعد از عذاب وجدان شدید و احساس عقب ماندگی به سراغ نوشتن برنامه جدید می‌رفتم.

برنامه‌های من محکوم به شکست بود.

تا زمانی که ما یاد نگیریم که چطور برنامه ریزی کنیم، برنامه ریز‌ی‌های ما محکوم به شکست هستند. برنامه‌ای که در صبح یک روز عالی نوشته می‌شود، احتمال اجرای آن خیلی خیلی پایین است.

در برنامه ریزی بایستی توجه کنیم که همیشه شرایط ایده آل و مطلوب ما نیست. گاهی ضعف‌های جسمانی به سراغمان می‌آید. گاهی مهمانی سرزده به خانه‌مان می‌آید. گاهی یکی از نزدیکانمان بیمار می‌شود و ما مجبوریم که زمان بیشتری را برای او صرف کنیم و  اتفاق‌های پیش بینی نشده بسیاری در اطراف ما وجود دارد که ممکن است برنامه‌ریزی های ما را مختل کند.

برنامه‌های شکست خورده، اعتماد به نفسمان را نابود می‌کنند.

هربار که در اجرای یک برنامه ناموفق می‌شویم انگار تفنگی برداشته‌ایم و مستقیم به اعتماد به نفسمان شلیک می‌کنیم. اعتماد به نفسمان با این برنامه‌های اجرا نشده به فنا می‌رود.

برای اجتناب از این اتفاق بایستی برنامه‌ای بریزیم که منطقی باشد. راهکارهایی برای نوشتن یک برنامه اصولی و منطقی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

راهکارهایی برای نوشتن یک برنامه کاربردی و قابل اجرا

اگر می‌خواهید برنامه شما یک برنامه هدفمند باشد:

  • قبل از هرچیز هدف خودتان را مشخص کنید
  • یک لیست از تمام گام‌هایی که برای رسیدن به هدف باید بردارید، را بنویسید.

در این مرحله ممکن است یک لیست بلند بالا بنویسید و همان موقع نگران شوید که آیا من از پس همه این کارها برمی‌آیم؟

خودتان را نگران نکنید. قرار نیست همه لیستی که نوشتید را انجام دهید.

  • سه مورد از لیست که اولویت و اهمیت بیشتری دارند را مشخص کنید.
  • بعد برای این سه مورد یک حداقل و یک حداکثر زمان مشخص کنید.

باید قبول کنید که همیشه شرایط ایده آل نیست و گاهی مشکلات پیش بینی نشده‌ای به وجود می‌آید که سطح انرژی شما را پایین می‌آورد یا زمان زیادی را از شما می‌گیرد. در این زمان‌ها باید تعهد داشته باشید که حداقل آن سه کار، را انجام دهید. در مقابل زمانی که شرایط به نفع شماست و سطح انرژی بالایی دارید، بیشترین زمان تعیین شده را به کارتان اختصاص دهید.

  • در پایان اگر دیدید، هنوز فرصتی برای انجام کارهای بیشتر هست، ضمن در نظر گرفتن سلامت بدنتان، به امور دیگر لیست هم بپردازید.

با این روش برنامه ریزی شما هیچ وقت شکست نمی‌خورید و  اعتماد به نفستان خدشه دار نمی‌شود. در ضمن باید توجه کنید که برنامه تان را می‌توانید اصلاح کنید. بعد از مدتی که برنامه را انجام دادید، اگر اولویت‌هایتان تغییر کرد، سه کار دیگر را در اولویت بگذارید.

سخن آخر

برنامه‌ای را بنویسید که با شرایط شما همخوانی داشته باشد و در نوشتن برنامه دست از مقایسه بردارید و سعی نکنید برنانه دیگری را با شرایط خودتان اجرا کنید. اگر برنامه ریزی شما اصولی باشد و تمام شرایط را در نظر بگیرد، هیچ وقت محکوم به شکست نیست.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.