لیلا علی قلی زاده

راه‌های شناسایی افراد منفی‌نگر و روش مقابله با آن‌ها

راه‌های شناسایی افراد منفی‌نگر و روش مقابله با آن‌ها

افراد منفی نگر همه جا وجود دارند. این افراد می‌توانند تأثیر به سزایی در عدم رسیدن ما به خواسته‌ها و اهدافمان داشته باشند. در این مقاله، قصد داریم که روش‌های مقابله و برخورد با این افراد را به شما ارائه دهیم. به‌طورکلی برای اینکه بتوانید روابطتان با افراد منفی را مدیریت کنید باید هفت مرحله زیر را انجام دهید.

اولین مرحله و مهم‌ترین مرحله: افراد منفی را شناسایی کنید.

  • افراد منفی همیشه شاکی هستند.
  • نسبت به دنیا دید منفی دارند.
  • آن‌ها وقوع معجزه در زندگی را قبول نمی‌کنند.
  • آن‌ها از زندگی انتظار بدترین چیزها را دارند.
  • آن‌ها همیشه قربانی هستند.
    آن‌ها زودرنج هستند و با کوچکترین حرفی احساس می‌کنند که به آن‌ها توهین شده است.
  • آن‌ها هرگز خوش‌بین و مثبت نیستند.
  • آن‌ها منبع شکایات دائمی هستند.
  • آن‌ها فکر می‌کنند بقیه اشتباه می‌کنند. آن‌ها تنها افرادی هستند که همیشه حق‌دارند.
  • آن‌ها به دلیل رفتارهایشان شهرت بدی دارند.
  • آن‌ها به‌ندرت عاشق هستند.
  • آن‌ها دوست دارند در مورد اخبار بد، صحبت کنند.
  • آن‌ها از کلمه «اما» زیاد استفاده می‌کنند.
  • آن‌ها در زندگی دستاوردهای کمی دارند.
  • آن‌ها می‌توانند انرژی و خوش‌بینی را از شما بگیرند.
  • زمانی که یک خبر خوب ارائه می‌شود، افراد منفی‌باف راهی برای نگاه منفی به آن پیدا می‌کنند.

 

دومین مرحله :برای به حداقل رساندن تماس با افراد منفی حدومرز تعیین کنید.

قبل از هرچیزی باید مشخص کنید که در مورد منفی‌بافی تا چه حدی می‌توانید تحمل‌کنید؟ شما مجبور نیستید به هر چیزی که یک فرد منفی‌نگر می‌گوید، گوش دهید.

شما مطمئناً حق دارید که از اون فضا دور بشین یا توجه‌تون رو به‌جای دیگری متمرکز کنید. به یاد داشته باشید که منفی بودن آن‌ها بر افکار و احساسات شما و بر نگرش شما تأثیر می‌گذارد.

اطراف خودتون را با افرادی احاطه کنید که احساسات مثبت شما را تشدید می‌کنند. اگر دوستی دارید که تمایل به منفی گرایی دارد،می‌توانید ارتباط کمتری با دوستتون برقرار کنید.

شما باید در ارتباط با افراد منفی و سمی مرزهایی تعیین کنید. اگر دوست منفی شما وقت شما را می‌گیرد یا اگر یک همکار منفی دارید که نمی‌توانید از او دوری‌کنید، حدومرزهای خود را به او بگویید.

ممکن است این احساس ناخوشایند یا حتی برای طرف مقابل آزاردهنده به نظر برسد؛ اما شما سزاوار شادی هستید.

سومین مرحله: به برخی افراد کمک کنید تا با منفی گرایی خود کنار بیایند.

ممکن است افرادی در زندگی شما وجود داشته باشند که برای شما بسیار مهم هستند و می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید تا با افکار منفی خود مقابله کنند.

اگر یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیکی دارید که به نظر می‌رسد می‌تواند از کمک شما استفاده کند. شاید کارهای زیر بتواند در برخورد با افراد نزدیک شما مؤثر باشد:

  • ابتدا می‌توانید با آن‌ها مهربان باشید.
  • یک کار خوب برای آن‌ها انجام دهید که آن‌ها واقعاً نتوانند نسبت به آن کار دید منفی داشته باشند.
  • شاید برای آن‌ها یک هدیه که موردعلاقه‌شان است را بخرید یا یک روز آن‌ها را با یک کارت خوب غافلگیر کنید.
  • وقتی آن‌ها را دیدید آن‌ها را در آغوش بگیرید.
  • هر کاری انجام دهید تا آن‌ها احساس کنند که به آن‌ها اهمیت می‌دهید.
  •  با دیدن آن‌ها لبخند بزنید. لبخند می‌تواند به‌اندازه منفی نگری مسری باشد و شما می‌توانید با نشان دادن خوشحالی خود در زمانی که با یک فرد منفی گرا هستید، مهربانی خودتون را منتقل کنید.

 شما هرگز نمی‌دانید مثبت نگری شما می‌تواند بر آن‌ها تأثیر بگذارد یا نه؛ اما اگر بتواند تأثیر بگذارد چه؟

  • به دوست منفی خود حرف‌های مثبت بزنید و از او تعریف بکنید تا آن‌ها احساس اعتبار کنند. شاید این کار به آن‌ها کمک کند به‌جای تمرکز بر روی شکست‌ها و اشتباهاتشان، به جنبه روشن‌تر چیزها نگاه کنند.
  • سعی کنید تعریفی انجام دهید که واقعاً معمولی یا سطحی نیست.

برای مثال:

به‌جای گفتن «من پیراهن تو را دوست دارم»، چیزی شبیه به «من واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم که چگونه شرکت را در این هفته اداره کردید. مهارت‌های ارتباطی شما واقعاً چیزی است که باید به آن افتخار کرد.»

اگر احترام و تشویق خود را نشان دهید، به‌احتمال زیاد در ازای آن، مثبت شدن فرد منفی نگر را دریافت خواهید کرد.

علاوه بر این، اگر می‌توانید راه‌حلی برای مشکلات آن‌ها بیندیشید، ادامه دهید و آن را پیشنهاد دهید. خود را جای آن‌ها بگذارید و به این فکر کنید که اگر در موقعیت آن‌ها بودید چه می‌کردید، مهم نیست که مشکل چقدر برای شما بی‌اهمیت به نظر می‌رسد.

  چهارمین مرحله:مشکلات آن‌ها را مشکل خود قرار ندهید.

اگر بیش‌ازحد وقت خود را روی مشکلات دوست منفی خود متمرکز کنید، مطمئناً سطح انرژی شما را پایین می‌آورد. خودآگاهی را تمرین کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی افکار شما منفی شده و زندگی خودتون تحت تأثیر قرار گرفته است. شما مسئولیتی در قبال احساسات یا اعمال دیگران ندارید؛ اما در قبال خودتان مسئول هستید. به همین دلیل، در برخی مواقع، باید رفاه خود را مقدم بر دیگران قرار دهید و به‌جای زندگی آن‌ها، بر زندگی خود تمرکز کنید. این چیزی نیست که شما  در مورد انجام آن احساس گناه کنید. احتمالاً می‌خواهید احساس کنید که یک درمانگر همدل هستید و حقیقت این است که همدلی یک‌چیز عالی است؛ اما اجازه ندهید همدلی شما با دیگران آن‌قدر سنگین شود که زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد.

خودتان را سرزنش نکنید که خودتان را در اولویت قرار داده‌اید. شما باید تشخیص دهید و درک کنید که هر کس زندگی خودش را داراست.اگر دوستی دارید که همیشه در زندگی‌اش نوعی درام در جریان است، بگذارید این سفر او باشد. خودتان اجازه ندهید که وارد درام آن‌ها شوید و بر سفر مثبت شما در زندگی تأثیر بگذارد.

پنجمین مرحله:یک محیط مثبت در زندگی شخصی خود ایجاد کنید.

محیطی که اطرافتان را احاطه کرده‌ بر روحیه شما تأثیر می‌گذارد. چه در خانه باشید و چه در محل کار، ایجاد یک محیط مثبت و داشتن انرژی‌های مثبت می‌تواند زندگی شما را بسیار بهتر و سالم‌تر کند.

برای انجام این کار، با احاطه کردن خود با افرادی که نگرش مثبت شما را تشدید می کنند، شروع کنید. شما از یکدیگر تغذیه خواهید کرد و حتی بیشتر به نگرش مثبت یکدیگر کمک خواهید کرد.

شما باید برای ایجاد محیط مثبت در زندگی خود تلاش کنید. شما می‌توانید این کار را با گسترش شادی و تلاش برای بالا بردن شادی اطرافیان خود انجام دهید. همچنین شکرگزاری را تمرین کنید. نه تنها در ظاهر، بلکه شکرگذاریتان همراه با حسی درونی باشد.

مراقب چیزهایی در زندگی خود باشید که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید و اگر از کسی برای کاری که انجام داده سپاسگزار هستید، حتماً به او بگویید. شما همچنین می‌توانید با نشان دادن مثبت اندیشی خود، افکار مثبت دیگران را تشویق کنید.

وقتی در خانه هستید، محیطی شاد ایجاد کنید که عاری از شلوغی یا استرس غیرضروری باشد.

مطمئن شوید که در یک محیط مثبت زندگی می‌کنید و به افراد دیگر وقتی به خانه شما می‌آیند، محیط مثبتی را پیشنهاد می‌کنید که وارد آن شوند.

وقتی با افراد دیگر در تعامل هستید، قدرت گوش دادن فعال را دست‌کم نگیرید. به آنچه مردم می‌گویند گوش دهید و به‌گونه‌ای پاسخ دهید که بدانند شما به آن گوش می‌دهید.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که آنچه را که آن‌ها گفته‌اند به زبان خودتان تکرار کنید، مانند گفتن: «چیزی که من می‌شنوم که می‌گویید این است که…» این باعث می‌شود مردم احساس اعتبار کنند و احساس کنند که به آنچه می‌گویند، اهمیت می‌دهید.

همچنین می‌تواند منجر به تقویت دید مثبت افراد شود تا احساس کنند در مسیر درستی هستند. شما می‌توانید این کار را با صمیمیت در هنگام صحبت با آن‌ها و مشخص بودن در مورد کارهایی که آن‌ها درست انجام می‌دهند، انجام دهید.

به آنچه دیگران به شما می‌گویند اعتماد کنید و همیشه فرض کنید که مردم نیت خوبی دارند. این به شما کمک می‌کند تا کمی بیشتر از زندگی لذت ببرید.

علاوه بر این برای ایجاد انگیزه در دیگران تلاش کنید. به افراد کمک کنید در مورد کاری که انجام می‌دهند و فرصت‌های زندگی‌شان هیجان‌زده شوند.

این به ارتقاء روحیه همه کمک می‌کند. تا زمانی که به مثبت اندیشی ادامه دهید و آن را به دیگران منتقل کنید، شادی و حالات حمایتی را پخش خواهید کرد.

ششمین مرحله: افراد منفی که نمی‌توانید به آن‌ها کمک کنید را نادیده بگیرید.

ممکن است به این نتیجه برسید که نمی‌توانید به شخص خاصی کمک کنید و بنابراین تصمیم بگیرید که ارتباط خود را با او قطع کنید.

در مورد حذف افراد مسموم از زندگی خود احساس بد یا گناه نکنید. شما می‌توانید فقط با محدود کردن زمان خود با این شخص شروع کنید و تلاشی آگاهانه انجام دهید تا اجازه ندهید وقتی او را می‌بینید روی شما تأثیر بگذارد.

احتمالاً متوجه خواهید شد که هر چه زمان بیشتری را دور از این شخص بگذرانید، اضطراب شما بیشتر کاهش می‌یابد.

از این فرصت استفاده کنید و دوستان همفکر جدیدی پیدا کنید که می‌توانند ذهن شما را به چالش بکشند و شما را تشویق به رشد کنند به‌جای اینکه شما را از چیزهایی که در زندگی می‌خواهید بازدارند. به من اعتماد کنید، انجام این کار به شما کمک می‌کند که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بهتر باشید.

هفتمین مرحله: نسبت به دیگران مثبت باشید.

برای الهام گرفتن، به پادکست‌های مثبت و انگیزشی گوش دهید یا چند ویدیوی خوب را از صفحات اجتماعی پیدا کنید که پیام‌های مثبتی را برای بینندگان ارسال می‌کند. انجام این کار همچنین می‌تواند به شما در یادگیری نحوه مدیتیشن کمک کند. پادکست‌های مدیتیشن زیادی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها گوش دهید تا بهترین مورد را برای خود پیدا کنید.

پادکست‌های مدیتیشن اغلب حول محور تمرکز حواس می‌چرخند، این تمرین دیگری است که می‌توانید در زندگی خود اتخاذ کنید و شادی و قدردانی بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد و سطح استرس و اضطراب شما را کاهش می‌دهد.

برخی از جملات تأکیدی مثبت را یاد بگیرید و آن‌ها را در طول روز به خودتان بگویید.

اگر بتوانید یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را شناسایی کنید، مشخص خواهد شد که چه زمانی باید از این جملات تأکیدی مثبت برای آوردن مقداری انرژی مثبت به روز خود استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان و هر چالشی که اتفاق می‌افتد داشته باشید.

 

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

 

لیلا علی قلی زاده

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.