لیلا علی قلی زاده

عادت کلیدی، راه میانبری برای تغییر

عادت کلیدی، راه میانبری برای تغییر

زمانی که تصمیم می‌گیریم فرد موفقی باشیم، زمانی که قصد می‌کنیم، تغییرات اساسی در زندگیمان صورت دهیم، ممکن است فهرستی بلند بالا از عادات منفی و بد خود بیابیم. عاداتی که با ترک آن‌ها مطمئن هستیم که می‌توانیم درهای موفقیت را یکی یکی باز کنیم؛ اما چه کسی می‌تواند به یکباره تمام عادات بدش را ترک کند؟ چه کسی می‌تواند به یکباره فهرست طویلی از عادات خوب را در خودش پرورش دهد؟ به نظر می‌رسد که این کار شدنی نباشد.

 

پس چه باید کرد؟ راه حل  در عادت کلیدی نهفته است. در این مقاله قصد داریم به معرفی عادت‌های کلیدی به عنوان راه حلی برای دگرگونی اساسی بپردازیم.

عادت کلیدی چیست؟

همه ما مجموعه‌ای از عادت‌های خوب و بد را در زندگی و رفتارمان داریم. همه عادت‌ها با هم برابر نیستند. عادت‌ها بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند. برخی از عادت‌ها تأثیر خیلی کمی روی زندگی ما می گذارند؛ اما عادت‌هایی وجود دارند که تأثیرشان بسیار گسترده است که به آن‌ها عادت‌های کلیدی می‌گوییم.

چرا ما به عادت‌های کلیدی احتیاج داریم؟

من تا دیروقت بیدار می مانم. تا نیمه روز می خوابم. در طول روز مرتب غذا می‌خورم. در اوقات بی حوصلگی، سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روم، با تلفن زیاد صحبت می‌کنم، تلویزیون زیاد تماشا می‌کنم و هزاران عادت بد دیگر هم دارم که اگر می‌توانستم آن‌ها را ترک کنم، زندگیم تغییر می‌کرد؛ اما به تمام این‌ها که فکر می‌کنم می‌بینم قادر به ترک همه‌ی آن‌ها نیستم. به خودم می‌گویم یک گام بزرگ بردار یا بی خیالش شو. تو تغییر نخواهی کرد.

در این‌باره دکتر بی.جی.فاگ در کتاب عادت‌های خرد می‌گوید که اکثر مردم این ذهنیت را دارند که اگر گام بزرگی برندارند، شاهد هیچ تغییری نخواهند بود. آن‌ها به اثراتی که گام‌های کوچک می‌تواند روی زندگی‌شان بگذارد، ایمان ندارند.

ما سال‌ها با عادات بد زندگی کرده و با آن‌ها خو گرفته‌ایم. این عادات جزئی از وجود ما شده و مثل نفس کشیدن به آن‌ها احتیاج داریم. مثل معتادی که نمی‌تواند به یکباره مواد مصرفی‌اش را کنار بگذارد، ما نیز به یک باره نمی‌توانیم عادات بدمان را ترک کنیم. نمی‌شود همه‌ی عادت های منفی مان را یک شبه کنار بگذاریم. ما به عادتی نیازمندیم که بتواند روی عادت‌های دیگر ما تأثیر مطلوبی بگذارد.

بنیامین هاردی در کتاب چگونه آینده مطلوب خود را بسازیم می‌گوید به جای تغییر تمام عادات بد، یک عادت کلیدی را تغییر دهید. مسلماً تغییر یک عادت بسیار ساده‌تر از تغییر همه‌ی عادت‌ها خواهد بود.

پیدا کردن عادت کلیدی

آنچه که عادت‌های کلیدی را بسیار مهم کرده این است که هر کدام از آن‌ها ممکن است عادت‌های دیگر شما را تحت تاثیر قرار دهند. وقتی که یک عادت کلیدی را تغییر می‌دهید، عادت‌های دیگر نیز ممکن است با کمترین تلاش و یا حتی به طور خودکار تغییر کنند.

اگر عادت کلیدی بدی را دنبال کنید ممکن است زندگی‌تان را خراب کنید. از طرفی دیگر، عادت‌های کلیدی مثبت تأثیرات بسیارقدرتمندی دارند و به طرز چشم‌گیری زندگی شما را بهبود می‌بخشند.

چگونه عادت‌های کلیدی را تشخیص دهیم؟

معمولا عادت‌های کلیدی به راحتی قابل تشخیص نیستند، برای فهم این عادت‌ها باید کمی تلاش کنید.
باید قبل از هرچیزی مشخص کنید که قراره کدام بخش از زندگی خودتان را تغییر بدهید. برای شروع فرض کنید که می‌خواهید پول بیشتری پس‌انداز کنید، کارآمدتر باشید، کمتر مضطرب باشید و سالم‌تر زندگی کنید.
حال به دنبال مواردی در زندگی خود باشید که بر روی تعداد بیشتری از بخش‌های زندگی‌تان تاثیر می‌گذارند.

برای مثال:

با آشپزی کردن در خانه به جای بیرون غذا خوردن در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید، غذای سالم‌تری می‌خورید و سلامتی حاصل از این کار به طور غیرمستقیم بر روی کارایی‌تان تأثیر مثبت می‌گذارد.

در اینجا آشپزی کردن در منزل یک عادت کلیدی است.

عادت آشپزی کردن در منزل، عادت سالم خوری را به دنبال دارد. بنابراین به جای این که تلاش کنید هر روز غذای سالمی بخورید، به جای اینکه تلاش کنید وزنتان را پایین بیاورید می‌توانید با عادت درست کردن غذا در خانه به دو عادت دیگر هم به سادگی دست پیدا کنید.

عادت کلیدی شما چیست؟

عادت کلیدی هر فرد در زندگی‌اش با عادت کلیدی دیگری فرق دارد. بنجامین هاردی از تأثیر عادت کلیدی ثبت وقایع روزانه در زندگی‌اش می‌گوید. او با ثبت وقایع روزانه، قدرت خلاقیت و تفکرش را افزایش داده است. شما نیز می توانید با بررسی و تحلیل زندگی‌تان عادت کلیدی خودتان را بیابید. داشتن یک عادت کلیدی و تمرکز روی ایجاد آن می‌تواند باعث شود که در جنبه‌های مختلفی از زندگی، بهبود را تجربه کنید.

چه عادت‌هایی می‌تواند، عادت‌های کلیدی ما باشند؟

در این بخش تعدادی از عادت‌هایی که تمام جنبه‌های زندگی‌ام را تحت تأثیر قرار داده است را به شما ارائه می‌دهم. شاید برای شما هم مؤثر واقع شد:

سخن آخر

امیدوارم که مطالب بالا، درباره‌ی عادت کلیدی برای شما مفید واقع شده باشد.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

 

لیلا علی قلی زاده

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.