لیلا علی قلی زاده

سایه هایی در شب

سایه هایی در شب

سایه‌هایی در شب نوشته جین فینیس در ژانر ادبیات پلیسی نوشته شده است. شروع و پایان آن به شکل شرح یک گزارش  است. راوی داستان اول شخص است.  این رمان با ته مایه درام و در ژانر وحشت به زمان امپراتوری روم می‌پردازد. آداب و رسوم، ویژگی‌ها و خصوصیات مردم روم باستان و همچنین بریتانیا در زمان حمله روم به بریتانیا، در این رمان به خوبی توصیف شده است. قدرت قلم نویسنده تاریخ دان، باعث شده است که توصیفات تاریخی در قالب داستانی زیبا در روح خواننده اثر کند.

پیام کتاب

این داستان زنی را نشان می‌دهد که با اراده و شجاعت خودش از پس مشکلاتش بر می‌آید و تحت هیچ فشاری تن به خواسته افرادی که قصد دارند او را از سرزمینش بیرون کنند، نمی‌‌دهد.

خلاصه کتاب

این داستان، به ماجراهای آئورلیا مارچلا زنی مستقل و با اراده می‌پردازد که خصوصیات اخلاقی‌اش باعث شده است که تمام مردان به او احترام ویژه‌ای بگذارند و بتواند مهمان خانه‌ای بزرگ را با خواهرش اداره کند.  همه چیز در زندگیشان خوب است تا وقتی که قتل هایی شبانه صورت می‌گیرد. قتل هایی با یک پیغام که همه رومی ها باید از شهر بروند وگرنه کشته می‌شوند. آئورلیا به همراه دوستش کوئینتوس سعی می‌کند که راز این قتل‌ها را کشف کند؛ اما جان خودش و دوستش به خطر می‌افتد.

بالاخره در پایان داستان بعد از حدس و گمان زنی های اشتباه، متوجه می‌شوند که رهبر شورشی‌ها چه کسی بوده است . آن‌ها شورشی‌ها را به کمک برادر آئورلیا از بین می برند؛ اما رهبر آنها فرار می‌کند و این یعنی این که داستان همچنان ادامه دارد.

شخصیت‌های داستان

  • آئورلیا: قهرمان زن داستان، راوی و مهمان خانه دار
  • آلبیا: خواهر آئورلیا، دختری که در کار مهمان خانه داری نقش آشپز و کدبانوی آنجا را به عهده دارد.
  • لوسیوس: برادر دو دختر که در اصل مهمان خانه برای اوست؛ اما خودش در نظام مشغول است و در طول داستان فقط از طریق گفته‌های قهرمان اصلی و نامه‎هایی که می‌نویسد از او اطلاع داریم. در انتهای داستان او نقش نجات دهنده را به عهده می‌گیرد.
  • کوئینتوس: داستان با حضور اتفاقی او در مانسیو بلوط شروع می‌شود. جسد نیمه جان او در محوطه مهمان‌خانه پیدا می‌شود و آئورلیا با مراقبت از او، متوجه می‌شود که او دوست برادرش است. رابطه عاشقانه در بحبوحه قتل‌های شبانه میان آن دو شکل می‌گیرد.
  • فیلیکس: هنرمند و یک رومی اصیل، دوستی که در انتهای داستان متوجه می‌شویم او نقش دیگری داشته است.
  • ویتالیس: یک ضد رومی که از همان ابتدای داستان خصومتش با رومی‌ها را علنی می‌کند.
  • بالبوس: هنرمند شیشه ساز و سفالگری که در ابتدای داستان همه به او گمان بد می‌برند.
  • سیلوانیوس: یک بریتانیایی که خودش را رومی می‌داند و عاشق تمام مظاهر رومی است و پدر ویتالیس است.

و شخصیت‌های دیگر مثل قرقی، تیچ، ماریوس، جینیوس و… که نقش‌هایشان همگی در داستان ماندگار هستند.

برداشت من از کتاب

داستان های پلیسی، کاملا داستان هستند. فاقد هیچگونه پیام و مضامین اخلاقی در قالب داستان که این رمان هم از این قائده کاملا پیروی می‌کرد. چیزی که باعث شد نتوانم این کتاب را رها کنم این بود که وحشت به تدریج در دل داستان نفوذ کرد و تقریباً نزدیک به انتهای داستان به اوج خود رسید. با این حال با وجود قتل‌های بسیار، پایان خوبی داشت و قهرمان‌ها جان سالم به در بردند؛ همچنین تک تک شخصیت‌های داستان چه فرعی و چه اصلی به قدر قوی و خوب توصیف شده بودند که بعد از خواندن کتاب به خوبی می‌توانستم تک تک آن‌ها را توصیف کنم.

مشخصات کتاب

نام کتاب: سایه‌هایی در شب

سایه‌هایی در شب اولین رمان از ماجراهای آئورلیا مارچلا است. رمان‌های بعدی عبارتند از: دلهره‌ی تلخ، مزار ژرف، خطر در باد

نویسنده: جین فینیس، بانوی نویسنده انگلیسی که در رشته‌ی تاریخ در دانشگاه لندن تحصیل کرده و به تاریخ رم باستان علاقه مند است.

مترجم: زهرا زارعی

انتشارات: قطره

تعداد صفحات:۴۵۶ صفحه

قطع: رحلی

چاپ اول: ۱۳۹۳

لیلا علی قلی زاده

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.