با افراد منفی نگر حتی‌الامکان رابطه نداشته باشید.(چهل و دومین ایده)

 با افراد منفی نگر حتی‌الامکان رابطه نداشته باشید.

 

وینستون چرچیل می‌گوید: «آدم بدبین گرفتاری را در هر فرصتی می‌بیند؛ آدم خوش‌بین فرصت را در هر گرفتاری می‌بیند.»

میزان عمده‌ای از شادی و رضایت ما در زندگی به روابط اجتماعی که داریم، بستگی دارد. فرض کنید دوستی دارید که به خاطر بدبینی و منفی نگری‌اش، از عشق می‌ترسد و به انزوا رضایت داده است. ممکن است شما عاشق شوید و  از عشق خودتان برای آن دوست بگویید، او با رفتار و حرف‌هایش شما را نسبت به مقوله عشق می‌ترساند و کاری می‌کند که به خواستگارتان جواب رد بدهید.

دوست دیگرتان زمانی که بخواهید کار تازه‌ای را شروع کنید با بیان جملاتی از این قبیل که «خیلی ریسک دارد.» یا «افراد کمی موفق شده‌اند» شما را از انجام کار منصرف می‌کند.

افراد منفی نگر به شما اجازه پیشرفت و رشد نمی‌دهند و همیشه خدا می‌خواهند با اظهار افکار منفی‌شان، راه شما در مسیر موفقیت را سد کنند. معروف‌ترین شخصیت منفی که از کودکی می‌شناختیم شخصیت گلان در کارتون گالیور بود. او همیشه می‌دانست که اتفاق بدی می‌افتد و هیچ‌گاه سعی نمی‌کرد گامی برای حرکت به جلو بردارد، چراکه می‌دانست که گام‌هایش او را به شکست سوق می‌دهد.

اگر بنا به دلایلی مجبور هستید که با افراد منفی به خاطر اینکه خویشاوند نزدیکتان هستند، رابطه داشته باشید، از برنامه‌ها و اهدافتان به‌هیچ‌وجه با آن‌ها سخن نگویید. چراکه با انتقال افکار منفی‌شان، ممکن است شما را هم نسبت به ایده‌ای که دارید، سرد کنند.

به داستان شخصی ام در رابطه با تاثیر افراد منفی در زندگی ام توجه کنید:

تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودم و می‌خواستم کسب‌وکاری برای خودم راه بیندازم. تجربه ای از بازار کار نداشتم. با این وجود یک ایده در سر داشتم و می خواستم آن را اجرا کنم. اما هنر مشورت کردن را هم بلد نبودم و نمی‌دانستم با چه کسی باید درباره ایده‌ام مشورت کنم. آن روزها فکر می‌کردم، یکی از آشنایانم به خاطر تجارب زیادی که دارد می‌تواند مشاور خوبی باشد. باید سراغ یک فرد موفق می‌رفتم اما من از فردی مشورت گرفتم که چند شکست مالی را در کارنامه خودش داشت و نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید، بدبین بود. او با انتقال افکار منفی‌اش من را از کاری که می‌خواستم انجام بدهم، بازداشت و من قبل از اینکه اقدامی کرده باشم از کارم منصرف شدم. به‌جای اینکه به دنبال ایده‌ام بروم یا قدمی کوچک برای ساختن زیربنای هدفم بردارم به شغل کارمندی، اکتفا کردم. بعدها هم وقتی می‌خواستم اولین خانه‌ام را بخرم بازهم از آن آشنا مشورت گرفتم و او با بررسی تمام جوانب به‌زعم و دید خودش برای اینکه من در سختی قرض و وام گرفتن نیفتم، مرا از خرید خانه منصرف کرد؛ اما بالاخره من خانه‌ام را خریدم و روزی به او گفتم که پای معامله بودیم و دیگر کار از کار گذشته بود.

مسلماً همه ما با چنین افرادی در زندگی‌مان روبرو هستیم. اگر یک دوست هست می‌توانیم رابطه کمتری با او داشته باشیم و اگر عضوی از خانواده‌تان است، فقط برای مشورت کردن سراغ او نروید و از اهدافتان برایش نگویید.

مراقب باشید هر بار که به دیدن یک فرد بدبین می‌روید، قرص‌های خوش‌بینی‌تان را نیز با خودتان ببرید.

در  دین اسلام  هم به خوش بینی و داشتن دید مثبت توصیه اکید شده است. احادیث و روایات زیادی از اولیا و علمای دینی مان هم در این زمینه وجود دارد.

امام علی (ع) گفته‌اند: «خوش‌گمانی از بهترین صفات انسانی و پربارترین مواهب الهی است.»

بنابراین همیشه خوش‌گمان باشید و افکار منفی را از خودتان دور نگه‌دارید. ثانیاً در حد امکان رابطه کمتری با افرادی که منفی نگر هستند، برقرار کنید.

این ایده، یک ایده بسیار مهم است که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی زندگی شما بگذارد. کتاب‌های زیادی هم در این زمینه نوشته‌شده است اما به‌طورکلی برای اینکه بتوانید روابطتان با افراد منفی را مدیریت کنید باید هفت مرحله زیر را انجام دهید.

اولین مرحله و مهم‌ترین مرحله: افراد منفی را شناسایی کنید.

  • افراد منفی همیشه شاکی هستند.
  • نسبت به دنیا دید منفی دارند.
  • آن‌ها وقوع معجزه در زندگی را قبول نمی‌کنند.
  • آن‌ها از زندگی انتظار بدترین چیزها را دارند.
  • آن‌ها همیشه قربانی هستند.
    آن‌ها زودرنج هستند و با کوچکترین حرفی احساس می‌کنند که به آن‌ها توهین شده است.
  • آن‌ها هرگز خوش‌بین و مثبت نیستند.
  • آن‌ها منبع شکایات دائمی هستند.
  • آن‌ها فکر می‌کنند بقیه اشتباه می‌کنند. آن‌ها تنها افرادی هستند که همیشه حق‌دارند.
  • آن‌ها به دلیل رفتارهایشان شهرت بدی دارند.
  • آن‌ها به‌ندرت عاشق هستند.
  • آن‌ها دوست دارند در مورد اخبار بد صحبت کنند.
  • آن‌ها از کلمه «اما» زیاد استفاده می‌کنند.
  • آن‌ها در زندگی دستاوردهای کمی دارند.
  • آن‌ها می‌توانند انرژی و خوش‌بینی را از شما بگیرند.
  • زمانی که یک خبر خوب ارائه می‌شود، افراد منفی‌باف راهی برای نگاه منفی به آن پیدا می‌کنند.

 

دومین مرحله: برای به حداقل رساندن تماس با افراد منفی حدومرز تعیین کنید.

مهم است که متوجه شوید در مورد منفی‌بافی چه چیزی را می‌خواهید یا می‌توانید تحمل‌کنید. شما مجبور نیستید به هر چیزی که یک فرد منفی نگر می‌گوید گوش دهید.

شما مطمئناً این حق را دارید که برخیزید و دور شوید یا توجه خود را به‌جای دیگری متمرکز کنید. به یاد داشته باشید که منفی بودن آن‌ها بر افکار و احساسات شما تأثیر می‌گذارد و بر نگرش شما تأثیر می‌گذارد.

در عوض، اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که احساسات مثبت شما را به اشتراک می‌گذارند. اگر دوستی دارید که تمایل به منفی گرایی دارد، لزوماً مجبور نیستید دیگر هرگز او را نبینید؛ اما بهتر است از خود و احساسات خود آگاه باشید تا بتوانید انتخاب کنید که چه زمانی با آن شخص تعامل کنید.

فقط توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض چنین دوست سمی را محدود کنید تا نگرش مثبت شما تحت تأثیر نگرش منفی این فرد قرار نگیرد.

شما حق‌دارید مرزهایی تعیین کنید. اگر دوست منفی شما وقت شما را طلب می‌کند، یا اگر یک همکار منفی دارید که نمی‌توانید از او دوری‌کنید، حدومرزهای خود را به او بگویید.

ممکن است این احساس ناخوشایند یا حتی برای طرف مقابل آزاردهنده به نظر برسد، اما شما سزاوار شادی هستید و در درازمدت ارزش آن را دارد.

 

 

سومین مرحله: به برخی افراد کمک کنید تا با منفی گرایی خود کنار بیایند.

ممکن است افرادی در زندگی شما وجود داشته باشند که برای شما بسیار مهم هستند و می‌خواهید به آن‌ها کمک کنید تا با افکار منفی خود مقابله کنند.

اگر یکی از اعضای خانواده یا دوست نزدیکی دارید که به نظر می‌رسد می‌تواند از کمک شما استفاده کند، ابتدا می‌توانید با آن‌ها مهربان باشید. یک کار خوب برای آن‌ها انجام دهید که آن‌ها واقعاً نتوانند نسبت به آن کار دید منفی داشته باشند. شاید برای آن‌ها یک هدیه که موردعلاقه‌شان است را بخرید یا یک روز آن‌ها را با یک کارت خوب غافلگیر کنید. وقتی آن‌ها را دیدید آن‌ها را در آغوش بگیرید. هر کاری انجام دهید تا آن‌ها احساس کنند که به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

همچنین مفید است که با دیدن آن‌ها لبخند بزنید. لبخند می‌تواند به‌اندازه منفی نگری مسری باشد و شما می‌توانید با نشان دادن خوشحالی خود در زمانی که با یک فرد منفی گرا هستید، شفقت خود را منتقل کنید. شما هرگز نمی‌دانید مثبت نگری شما می‌تواند بر آن‌ها تأثیر بگذارد یا نه اما اگر بتواند تأثیر بگذارد چه؟

به دوست منفی خود حرف‌های مثبت بزنید و از او تعریف بکنید تا آن‌ها احساس اعتبار کنند. این ممکن است به آن‌ها کمک کند به‌جای تمرکز بر روی چیزهایی که اشتباه پیش رفته‌اند، به جنبه روشن‌تر چیزها نگاه کنند.

سعی کنید تعریفی انجام دهید که واقعاً معمولی یا سطحی نیست. برای مثال، به‌جای گفتن «من پیراهن تو را دوست دارم»، چیزی شبیه به «من واقعاً تحت تأثیر قرار گرفتم که چگونه شرکت را در این هفته اداره کردید. مهارت‌های ارتباطی شما واقعاً چیزی است که باید به آن افتخار کرد.»

اگر احترام و تشویق خود را نشان دهید، به‌احتمال زیاد در ازای آن، مثبت شدن فرد منفی نگر را دریافت خواهید کرد.

علاوه بر این، اگر می‌توانید راه‌حلی برای مشکلات آن‌ها بیندیشید، ادامه دهید و آن را پیشنهاد دهید. خود را جای آن‌ها بگذارید و به این فکر کنید که اگر در موقعیت آن‌ها بودید چه می‌کردید، مهم نیست که مشکل چقدر برای شما بی‌اهمیت به نظر می‌رسد.

 

 

 چهارمین مرحله:مشکلات آن‌ها را مشکل خود قرار ندهید.

اگر بیش‌ازحد وقت خود را روی مشکلات دوست منفی خود متمرکز کنید، مطمئناً سطح انرژی شما را پایین می‌آورد. خودآگاهی را تمرین کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی افکار شما شروع به زوال کرده و زندگی شما شروع به تحت تأثیر قرار دادن دارد. شما مسئولیتی در قبال احساسات یا اعمال دیگران ندارید، اما در قبال خودتان مسئول هستید. به همین دلیل، در برخی مواقع، باید رفاه خود را مقدم بر دیگران قرار دهید و به‌جای زندگی آن‌ها، بر زندگی خود تمرکز کنید. این چیزی نیست که شما باید در مورد انجام آن احساس گناه کنید. احتمالاً می‌خواهید احساس کنید که یک درمانگر همدل هستید و حقیقت این است که همدلی یک‌چیز عالی است؛ اما اجازه ندهید همدلی شما با دیگران آن‌قدر سنگین شود که زندگی شما را تحت تأثیر قرار بدهد.

خودتان را سرزنش نکنید که خودتان را در اولویت قرار داده‌اید. شما باید تشخیص دهید و درک کنید که هر کس در سفر منحصربه‌فرد خود در زندگی است. اگر دوستی دارید که همیشه در زندگی‌اش نوعی درام در جریان است، بگذارید این سفر او باشد. خودتان اجازه ندهید که وارد درام آن‌ها شوید و بر سفر مثبت شما در زندگی تأثیر بگذارد.

 

پنجمین مرحله:یک محیط مثبت در زندگی شخصی خود ایجاد کنید.

محیطی که اطرافتان را احاطه کرده‌ بر روحیه شما تأثیر می‌گذارد. چه در خانه باشید و چه در محل کار، ایجاد یک محیط مثبت و داشتن انرژی‌های مثبت می‌تواند زندگی شما را بسیار بهتر و سالم‌تر کند.

برای انجام این کار، با احاطه کردن خود با افرادی که نگرش مثبت شما را به اشتراک می‌گذارند، شروع کنید. شما از یکدیگر تغذیه خواهید کرد و حتی بیشتر به نگرش مثبت یکدیگر کمک خواهید کرد.

شما باید برای ایجاد محیط مثبت در زندگی خود تلاش کنید. شما می‌توانید این کار را با گسترش شادی و تلاش برای بالا بردن شادی اطرافیان خود انجام دهید. همچنین شکرگزاری را تمرین کنید. نه تنها در ظاهر، بلکه شکرگذاریتان همراه با حسی درونی باشد.

مراقب چیزهایی در زندگی خود باشید که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید و اگر از کسی برای کاری که انجام داده سپاسگزار هستید، حتماً به او بگویید. شما همچنین می‌توانید با نشان دادن مثبت اندیشی خود، افکار مثبت دیگران را تشویق کنید.

وقتی در خانه هستید، محیطی شاد ایجاد کنید که عاری از شلوغی یا استرس غیرضروری باشد.

مطمئن شوید که در یک محیط مثبت زندگی می‌کنید و به افراد دیگر وقتی به خانه شما می‌آیند، محیط مثبتی را پیشنهاد می‌کنید که وارد آن شوند.

وقتی با افراد دیگر در تعامل هستید، قدرت گوش دادن فعال را دست‌کم نگیرید. به آنچه مردم می‌گویند گوش دهید و به‌گونه‌ای پاسخ دهید که بدانند شما به آن گوش می‌دهید.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که آنچه را که آن‌ها گفته‌اند به زبان خودتان تکرار کنید، مانند گفتن: «چیزی که من می‌شنوم که می‌گویید این است که…» این باعث می‌شود مردم احساس اعتبار کنند و احساس کنند که به آنچه می‌گویند اهمیت می‌دهید.

این همچنین می‌تواند منجر به تقویت دید مثبت افراد شود تا احساس کنند در مسیر درستی هستند. شما می‌توانید این کار را با صمیمیت در هنگام صحبت با آن‌ها و مشخص بودن در مورد کارهایی که آن‌ها درست انجام می‌دهند انجام دهید.

همچنین مهم است که به آنچه دیگران می‌گویند اعتماد کنید. افراد منفی نگر دائماً نسبت به دیگران بدبین هستند که همین مسئله همیشه آن‌ها را در حالت دفاع قرار می‌دهد.

به آنچه دیگران به شما می‌گویند اعتماد کنید و همیشه فرض کنید که مردم نیت خوبی دارند. این به شما کمک می‌کند تا کمی بیشتر از زندگی لذت ببرید.

علاوه بر این برای ایجاد انگیزه در دیگران تلاش کنید. به افراد کمک کنید در مورد کاری که انجام می‌دهند و فرصت‌های زندگی‌شان هیجان‌زده شوند.

این به ارتقاء روحیه همه کمک می‌کند. تا زمانی که به مثبت اندیشی ادامه دهید و آن را به دیگران منتقل کنید، شادی و حالات حمایتی را پخش خواهید کرد.

 

ششمین مرحله: افراد منفی که نمی‌توانید به آن‌ها کمک کنید را نادیده بگیرید.

ممکن است به این نتیجه برسید که نمی‌توانید به شخص خاصی کمک کنید و بنابراین تصمیم بگیرید که ارتباط خود را با او قطع کنید.

بسیار مهم است که در مورد حذف افراد مسموم از زندگی خود احساس بد یا گناه نکنید. شما می‌توانید فقط با محدود کردن زمان خود با این شخص شروع کنید و تلاشی آگاهانه انجام دهید تا اجازه ندهید وقتی او را می‌بینید روی شما تأثیر بگذارد.

احتمالاً متوجه خواهید شد که هر چه زمان بیشتری را دور از این شخص بگذرانید، اضطراب شما بیشتر کاهش می‌یابد.

از این فرصت استفاده کنید و دوستان همفکر جدیدی پیدا کنید که می‌توانند ذهن شما را به چالش بکشند و شما را تشویق به رشد کنند به‌جای اینکه شما را از چیزهایی که در زندگی می‌خواهید بازدارند. به من اعتماد کنید، انجام این کار به شما کمک می‌کند که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بهتر باشید.

 

 

هفتمین مرحله: نسبت به دیگران مثبت باشید.

برای الهام گرفتن، به پادکست‌های مثبت و انگیزشی گوش دهید یا چند ویدیوی خوب را از صفحات اجتماعی پیدا کنید که پیام‌های مثبتی را برای بینندگان ارسال می‌کند. انجام این کار همچنین می‌تواند به شما در یادگیری نحوه مدیتیشن کمک کند، زیرا پادکست‌های مدیتیشن زیادی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها گوش دهید تا بهترین مورد را برای خود پیدا کنید.

پادکست‌های مدیتیشن اغلب حول محور تمرکز حواس می‌چرخند، این تمرین دیگری است که می‌توانید در زندگی خود اتخاذ کنید و شادی و قدردانی بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد و سطح استرس و اضطراب شما را کاهش می‌دهد.

برخی از جملات تأکیدی مثبت را یاد بگیرید و آن‌ها را در طول روز به خودتان بگویید.

اگر بتوانید یاد بگیرید که چگونه احساسات خود را شناسایی کنید، مشخص خواهد شد که چه زمانی باید از این جملات تأکیدی مثبت برای آوردن مقداری انرژی مثبت به روز خود استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان و هر چالشی که اتفاق می‌افتد داشته باشید.

 

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.