لیلا علی قلی زاده

روابط خود را تغییر دهید.(سی و پنجمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

روابط خود را تغییر دهید.

روابطی وجود دارد که می‌تواند انسان را از قله‌های خوشبختی به دره‌های بدبختی بکشاند.

قرار نیست که تمام عمرمان با همان دوستان و آشنایانی که هستیم، ارتباط عمیقی داشته باشیم. در هر مرحله از زندگی بایستی روابط خودتان را تغییر دهید و افرادی که در همان سطح قبلی مانده یا تنزل کرده‌اند را کنار بگذارید یا روابطتان را کمرنگ‌تر کنید، به‌طوری‌که تأثیرگذاری یک دوست در زندگی‌تان کم شود. شاید بگویید که این حرف عین خودخواهی و بی‌رحمی است؛ اما تجربه ثابت کرده است تمام افرادی که بسیار مهربان بودند و اصرار به حفظ روابطشان باوجود داشتن یک رابطه ویرانگر داشته‌اند، درنهایت شکست‌خورده‌اند و یک بازنده به‌تمام‌معنا بوده‌اند. روابطی که منجر به معکوس شدن سیر رشدتان می‌شود را تغییر دهید. البته حذف یک رابطه شاید ممکن نباشد و فرد به دلیل بسیاری از وابستگی‌ها مجبور به حفظ رابطه باشد؛ اما می‌تواند آن را کمرنگ‌تر از پیش کند.

سال‌ها پیش، دوستی داشتم که به حدی با من مهربان بود که احساس بسیار خوبی را با او تجربه می‌کردم؛ اما باگذشت زمان متوجه شدم حضور او در زندگی‌ام، باعث شده است که غم و اندوهم بیشتر از لحظات شادیم باشد و شکایت‌های مداوم او از زندگی خودش، بی‌آنکه متوجه باشم از من هم فردی شاکی ساخته است. سعی کردم که به او کمک کنم؛ اما تأثیر منفی که او بر روابط من با همسرم می‌گذاشت به‌مراتب بیشتر از کمک من به او بود؛ بنابراین آرام‌آرام، روابطم با او را کمرنگ‌تر کردم و دوستان تازه‌ای پیدا کردم.

از این قبیل تجربه‌ها در کودکی هم بسیار داشتم؛ اما به دلیل شخصیت کم رو و خجالتی‌ام گمان می‌بردم اگر رابطه مخرب را رها کنم، دیگر هیچ دوستی نمی‌توانم پیدا کنم و مجبور به حفظ رابطه به هر قیمتی بودم. این روابط اشتباه اجازه پیشرفت و رشد را به من نمی‌داد و مدام در حال تنزل بودم و قادر نبودم که روابط خوب و سازنده‌ای برقرار کنم.

کماکان زمان‌های دیگری هم با افرادی آشنا می‌شدم که به ظاهر دوست بودند؛ اما اجازه رشد کردن به من را نمی‌دادند. تغییر دادن روابط کار ساده‌ای نیست. انرژی زیادی می‌خواهد. گاهی ممکن است مدتی تنهایی را تجربه کنید؛ اما لازمه رشد، پیشرفت و تجربه احساس بهتر در زندگی است.

راهکار چیست؟

در روابط خود با دوستان یک بازنگری انجام دهید. مزیت‌ها و معایب بودن در یک رابطه را در دو ستون یادداشت کنید. اگر ستون معایب بیشتر بود، آن رابطه را کمتر کنید و اگر ستون مزایا بیشتر بود، سعی کنید با یادگیری سبک‌ها و مهارت‌های ارتباطی، رابطه‌تان را بهتر از قبل کنید.

 

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.