لیلا علی قلی زاده

 تلویزیون را خاموش‌کنید.(سی و چهارمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

 تلویزیون را خاموش‌کنید.

پدربزرگم فردی مذهبی بود که علاقه چندانی به تلویزیون و برنامه‌های درون آن نداشت. هر وقت به خانه‌مان می‌آمد، با مشاهده تلویزیون روشن به ما می‌گفت: «هیچ‌چیز در این تلویزیون نیست. به‌جای این کار بلند شوید و دو صفحه کتاب بخوانید و دعا کنید.»

لحن و بیان پدربزرگ باعث می‌شد که به تماشای تلویزیون حریص‌تر باشم. به‌مرورزمان متوجه درستی حرف پدربزرگ شدم؛ اما ای‌کاش این مطلب را زودتر درک می‌کردم.

تا همین چند وقت پیش به‌شدت مشتاق فیلم‌های تلویزیونی بودم و زمانی که سریالی را دنبال می‌کردم از مهمانی رفتن در ساعت پخش فیلم موردعلاقه‌ام بیزار بودم. در حین تماشای تلویزیون چنان محو صحنه ها و ماجراهای درون آن بودم که متوجه اطرافم نبودم. از بودن در کنار اطرافیانم لذت نمی‌بردم. تمام تمرکز و حواسم بر روی تماشای سریالی بود که سرگرمی، فایده‌ای نداشت.

بعد از تماشای تلویزیون به دلیل درگیر شدن احساسی با شخصیت‌ها تا مدتی دچار احساس شکست، ترس و اضطراب می‌شدم. اگر سریالی را از دست می‌دادم عصبی بودم و انگار که چیزی را گم‌کرده باشم، دور خودم می‌چرخیدم. بهترین ساعات زندگی‌ام را صرف تماشای چیزهایی می‌کردم که نه‌تنها فایده‌ای نداشت، بلکه به‌شدت مخرب بود. تماشای تلویزیون اثرات مخربی بر روی من داشت.

اثرات سازنده کمرنگ شدن نقش تلویزیون در زندگی

به‌محض اینکه تصمیم گرفتم نقش تلویزیون را در زندگی‌ام کمرنگ کنم، اتفاق‌های خوب یکی‌یکی رقم خورد:

  • هنگام دیدن دوستان در لحظه حال بودم و احساسات عمیق‌تری را از بودن با دوستان و عزیزانم تجربه می‌کردم.
  • دیگر در هیچ برنامه تلویزیونی غرق نمی‌شدم و به‌راحتی اگر مشغول دیدن فیلمی فوق‌العاده هم بودم با پیش آمد برنامه فوری و مهم‌تری آن را کنار می‌گذاشتم و حس بدی هم نداشتم.
  • در ساعاتی که دیگران به تماشای تلویزیون مشغول بودند، من کار بهتری برای انجام دادن داشتم. مهارت‌های خودم را درزمینهٔ حرفه و کارم ارتقا می‌بخشیدم.

مضرات تماشای بیش از اندازه‌ی تلویزیون

تماشای تلویزیون بدون حد و مرز و بدون برنامه‌ریزی،زیان‌های بی‌شماری دارد و از مضرات تلویزیون‌های همیشه روشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تلویزیون شما را چاق می‌کند.

 تحقیقات بر روی افرادی که ساعات زیادی را مقابل تلویزیون می‌گذرانند نشان می‌دهد، آن‌ها درعین‌حال که تلویزیون تماشا می‌کنند، تنقلات بسیاری هم می‌خورند.

البته این تنقلات می‌توانند ناسالم هم باشند. البته من از آن دسته افرادی نبودم که خیلی به تنقلات اهمیت بدهم؛ اما افراد بی‌شماری هستند که بدون خوردن تخمه، چیپس، پفک و پف فیل نمی‌توانند، فیلمی را تماشا کنند.

شما به‌ندرت می‌توانید یک عاشق تلویزیون را پیدا کنید که زمان این را داشته باشد تا در برنامه غذایی‌اش یک تعادل به وجود بیاورد. آن‌ها قاعدتاً عمده وقت خود را مقابل تلویزیون می‌گذرانند و خب اوضاع وقتی بدتر می‌شود که آن‌ها حتی زمانی برای ورزش کردن هم اختصاص نمی‌دهند.

با این رویکرد، آنچه در زندگی آن‌ها پدیدار می‌شود، انباشت چربی‌ها در بدن روی یکدیگر است بدون اینکه اقدامی برای سوزاندن آن‌ها انجام شود. نتیجه همین می‌شود که افراد عشق تلویزیون معمولاً در گروه افراد چاق قرار می‌گیرند.

به‌این‌ترتیب، ترکیب تنقلات و بی‌تحرکی افراد را به سمت چاقی مفرط و به‌تبع آن دیابتی شدن پیش می‌برد.

تلویزیون خواب را از شما می‌گیرد

به‌عنوان یک انسان بدن شما به خواب کافی و استراحت نیاز دارد. تمرکز بیش‌ازاندازه بر روی تلویزیون باعث می‌شود بدن شما در ساعات موردنیاز خواب را پس بزند. خیلی از والدین بی‌توجه به مضرات تلویزیون برای فرزندانشان، اجازه می‌دهند که آن‌ها شب هم تلویزیون تماشا کنند. تماشای تلویزیون برای کودکان در ساعات آخر شب باعث می‌شود که باوجود خستگی و نیاز  به خواب اصرار بر تماشای بیشتر تلویزیون کنند و همین باعث می‌شود که بعد از چند دقیقه کاملاً احساس بی‌خوابی بکنند.

به‌محض تماشای تلویزیون، نتیجه‌ای که عایدتان می‌شود خستگی و فرسودگی و البته استرسی است که در طول روز به‌تبع نخوابیدن همراهتان خواهد بود. همچنین اگر جلوی تلویزیون خوابتان ببرد، نور و اشعه های الکترونیک تلویزیون کیفیت خواب شما را پایین می‌آورد و سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازد.

دقیقاً به همین دلیل است که به شما توصیه می‌شود، هرگز در اتاق‌خوابتان تلویزیون نگذارید.

ضمن اینکه باید خودتان را ملزم کنید تا در ساعت خواب و استراحت، تلویزیون را خاموش کرده و استراحت کنید. در غیر این صورت شما ناخودآگاه مشکلات سلامتی ناشی از فرسودگی روزانه را در خودتان گسترش می‌دهید.

 عصبی و خشن می‌شوید

بچه‌ها همواره آنچه را که در تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری می‌بینند، درونی می‌کنند. ارتباط نزدیکی بین خشونت و عصبانیت، استفاده از خشونت‌های رسانه‌ای و حساسیت‌زدایی بر روی خشونت وجود دارد. حالا این خشونت در بچه‌ها می‌تواند به طرق مختلفی ظاهر شود.

تلویزیون افسرده‌تان می‌کند

تنهایی و انزوا یکی از تبعات اعتیاد به تماشای تلویزیون است. تماشای تلویزیون از این منظر هم مضر تلقی می‌شود که می‌تواند افراد را به سمت افسردگی سوق بدهد.

درحالی‌که مقابل تلویزیون می‌نشینید و کمدی‌ها و برنامه‌های مختلفی را تماشا می‌کنید و فکر می‌کنید حالتان جا می‌آید؛ اما ممکن است کاملاً در اشتباه باشید چون اغراق در تماشای برنامه‌های تلویزیون متفاوت از آن چیزی است که شما درباره‌اش فکر می‌کنید.

به این فکر کنید که شما وقت کافی برای معاشرت با دیگران نمی‌گذارید و نمی‌توانید با آن‌ها گفتگو و تبادل‌نظر کنید. بر همین اساس این توصیه را جدی بگیرید و زمان بیشتری برای معاشرت با دوستانتان بگذارید تا استرس از زندگی شما دور شود. برای این کار باید از تلویزیون دور شوید.

تلویزیون نطق فرزند شما را کور می‌کند

تلویزیون و فنّاوری مدرن، مانند گوشی‌های هوشمند می‌توانند برای فرزندان شما بسیار وحشتناک باشند. قرار دادن فرزند شما در معرض تماشای بیش‌ازحد تلویزیون پیش از ۲ سالگی می‌تواند بر روی کلام و زبان ‌باز کردن او تأثیر بگذارد.

بر همین اساس است که پدر و مادرها نباید برای سرگرم کردن فرزندشان تلویزیون را در اولویت قرار بدهند.

تماشای تلویزیون در بلندمدت و البته به شکل افراطی برای سلامت افراد خطرناک است. بر همین اساس ضروری است که ساعات تماشای تلویزیون را به حداقل برسانید. البته اگر می‌خواهید زندگی سالم و طولانی داشته باشید.

بنابراین اجازه بدهید تلویزیونتان خاموش بماند تا احساس بهتری نسبت به خودتان و اطرافیانتان داشته باشید.

البته منظور من این نیست که به‌طور کل تلویزیون را حذف کنید؛ اما می‌توانید ساعات استفاده از آن را به حداقل برسانید.

 

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.