لیلا علی قلی زاده

استراحت در طول روز را جدی بگیرید.(سی امین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی برای زندگی بهتر)

استراحت را در طول روز را جدی بگیرید.

این فصل به گروهی تعلق دارد که در طول شبانه‌روز بی‌وقفه کار می‌کنند. لطفاً افرادی که بی‌وقفه استراحت می‌کنند، این فصل را نخوانند.

 جدای از خواب شبانه، لازم است که در میانه روز هم به استراحت بپردازید؛ اما شاید فکر کنید که سرتان خیلی شلوغ است و اصلاً فرصت استراحت برایتان پیش نمی‌آید؛ اما در خلال انجام کارهای روزانه برای بالا بردن عملکردتان بسته به شرایطی که دارید، می‌توانید از روش‌های مختلفی، برای داشتن استراحت کافی بهره ببرید.

در کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم از استفان به روش‌های خوبی برای فعال کردن ذهن افراد، اشاره‌شده بود. تا قبل از خوانش این کتاب، به‌صورت خودکار بعد از دو ساعت کار ذهنی بی‌وقفه، احساس خستگی می‌کردم و سعی می‌کردم استراحت کوتاهی داشته باشم. منتها زمان استراحتم مناسب نبود. درنتیجه بعد استراحت هنوز هم خسته بودم.

 بعد از خواندن این کتاب با به‌کارگیری دستورالعمل‌ها به بهره‌وری بالاتری رسیدم.

روش‌هایی برای بالا بردن بهره‌وری ذهنی:

 یکی از روش‌هایی که من با خواندن این کتاب به کار گرفتم دستور تایمر بود. بعد از یک ساعت کار روی کتابم، نوع فعالیتم را عوض می‌کنم. ده دقیقه فعالیت ورزشی، بعد بر اساس لیست اهدافم یکی از کارهایی که فعالیت ذهنی کمی می‌طلبد را به مدت ده الی بیست دقیقه انجام می‌دهم و بعد به سراغ خواندن کتاب‌هایی می‌روم که برای رشد شخصی به آن‌ها نیاز دارم. خواندن کتاب را تا جایی پیش می‌برم که تمرکزم به هم نریزد و تمام حواسم معطوف به کتاب و مطالب درون آن باشد. این برنامه تقریباً دو ساعت طول می‌کشد. بعد از دو ساعت از یک تایمر معکوس برای یک خواب کوتاه ده‌دقیقه‌ای استفاده می‌کنم. تایمر را روی ده دقیقه تنظیم می‌کنم و فوراً چشمانم را می‌بندم و بعد از یک دقیقه به خواب می‌روم. معمولاً قبل از اینکه زمان تمام بشود و تایمر شروع به زنگ زدن کند، از خواب بیدار می‌شوم. تجربه به من ثابت کرده است که خواب‌های کوتاه ده‌دقیقه‌ای به‌شدت، حس تازگی و طراوت به من می‌دهد و انرژی تازه‌ای برای ازسرگیری فعالیت‌هایم به من می‌بخشد.

روش‌های دیگری هم هست مثل روش پومودرو و روش چرخ‌وفلک که در همان کتاب با آن‌ها آشنا شدم.

روش پومودورو

اساس کار این روش به این صورت است که در طول روز ۵ زمان را در نظر بگیرید و در هر زمان ۲۵ دقیقه کارکنید و ۳ الی ۴ دقیقه را به استراحت بپردازید. بعد از انجام هر ۵ دور، تایم طولانی‌تری را به استراحت اختصاص دهید. مثلاً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کافی داشته باشید.

گاهی اوقات برای من سخت بود که ۲۵ دقیقه بتوانم روی یک مسئله تمرکز کنم. مخصوصاً در رابطه باکاری که چندان به آن علاقه‌ای نداشتم؛ بتابراین از این روش برای دقایق کمتر بهره گرفتم. درواقع با استفاده از عادت های خرد، آرم آرام تمرکزم را بیشتر کردم.

بعد از به‌کارگیری روش نردبان ۵ دقیقه که به پیشنهاد یکی از اساتیدم بود، تمرکز من در انجام امور بالاتر رفت.

روش چرخ‌وفلک

اساس کار این روش بهره‌وری بالا به خاطر داشتن استراحت کافی است. بعد از هر یک ساعت کار یک ساعت به استراحت اختصاص داده می‌شود. استراحت کافی منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

روش چرخ‌وفلک بیشتر بر پایه ساخت پاداشی بهتر، بنا شده است. چراکه مغز همیشه ترجیح می‌دهد، فعالیت‌هایی را انجام دهد که مستقیماً به پاداش می‌رسد. استراحت یک‌ساعته همان پاداشی است که مغز برای انجام یک فعالیت سخت انتظار دارد.

البته این روش همیشه و برای همه افراد مفید نیست. چراکه یک ساعت استراحت زمان زیادی است و در همه شرایط میسر نمی‌شود.

در خصوص آشنایی با این تکنیک ها، روز یازدهم از چگونه کمال گرا نباشیم را هم بخوانید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.