سی امین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی

استراحت را فراموش نکنید.

این فصل به گروهی تعلق دارد که در طول شبانه‌روز بی‌وقفه کار می‌کنند. لطفاً افرادی که بی‌وقفه استراحت می‌کنند، این فصل را نخوانند. جدای از خواب شبانه، لازم است که در میانه روز هم به استراحت بپردازید؛ اما شاید فکر کنید که سرتان خیلی شلوغ است و اصلاً فرصت استراحت برایتان پیش نمی‌آید؛ اما در خلال انجام کارهای روزانه برای بالا بردن عملکردتان می‌توانید از روش‌های مختلفی، برای داشتن استراحت کافی بهره ببرید.

چند وقت پیش کتابی به نام چگونه کمال‌گرا نباشیم را می‌خواندم که در ان به روش های خوبی برای فعال کردن افراد، اشاره شده بود. تا قبل از خوانش این کتاب، به‌صورت خودکار بعد از دو ساعت کار ذهنی بی‌وقفه، احساس خستگی می‌کردم و به اتاق‌خواب می‌رفتم و کمی می‌خوابیدم. گاهی نیم ساعت به خواب می‌رفتم. از خواب که بیدار می‌شدم، کسل بودم و نیم ساعتی را هم دور خودم می‌چرخیدم؛ اما بعد از خواندن این کتاب با چند فن خوب برای انجام کارها آشنا شدم. یکی از روش‌هایی که من با خواندن این کتاب به کار گرفتم فن تایمر بود. بعد از یک ساعت کار روی کتابم، نوع فعالیتم را عوض می‌کنم. ده دقیقه فعالیت ورزشی، بعد بر اساس لیست اهدافم یکی از کارهایی که فعالیت ذهنی کمی می‌طلبد را به مدت ده الی ۲۰ دقیقه انجام می‌دهم و بعد به سراغ خواندن کتاب‌هایی می‌روم که در مسیر توسعه فردی به آن‌ها نیاز دارم. خواندن کتاب را تا جایی پیش می‌برم که تمرکزم به هم نریزد و تمام حواسم معطوف به کتاب و مطالب درون آن باشد. این برنامه تقریباً دو ساعت طول می‌کشد. بعد از دو ساعت از یک تایمر معکوس برای یک خواب کوتاه ده‌دقیقه‌ای استفاده می‌کنم. تایمر را روی ده دقیقه تنظیم می‌کنم و فوراً چشمانم را می‌بندم و بعد از یک دقیقه به خواب می‌روم. معمولاً قبل از اینکه زمان تمام بشود و تایمر شروع به زنگ زدن کند، از خواب بیدار می‌شوم. تجربه به من ثابت کرده است که خواب‌های کوتاه ده‌دقیقه‌ای به‌شدت، حس تازگی و طراوت به من می‌دهد و انرژی تازه‌ای برای ازسرگیری فعالیت‌هایم به من می‌بخشد؛ اما فن‌های دیگری هم هست مثل فن پومودرو و فن چرخ‌وفلک که در همان کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم از استفان گایز با آن‌ها آشنا شدم.

فن پومودرو

اساس کار این فن به این صورت است که در طول روز ۵ زمان را در نظر بگیرید و در هر زمان ۲۵ دقیقه کارکنید و ۳ الی ۴ دقیقه را به استراحت بپردازید. بعد از انجام هر ۵ دور، تایم طولانی‌تری را به استراحت اختصاص دهید. مثلاً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت کافی داشته باشید.

گاهی اوقات برای من سخت بود که ۲۵ دقیقه بتوانم روی یک مسئله تمرکز کنم. مخصوصاً در رابطه با کاری که چندان به آن علاقه‌ای نداشتم؛ اما من از این فن برای دقایق کمتر بهره گرفتم. در حال حاضر من بیشتر از ۲۵ دقیقه هم روی کارم متمرکز می‌شوم.

درواقع بعد از به‌کارگیری فن ۵ دقیقه که به پیشنهاد یکی از اساتیدم بود، تمرکز من در انجام امور بالا رفت و زمان‌های بیشتری را توانستم به انجام یک کار بخصوص اختصاص دهم.

فن چرخ‌وفلک

اساس کار این فن بهره‌وری بالا به خاطر داشتن استراحت کافی است. بعد از هر یک ساعت کار یک ساعت به استراحت اختصاص داده می‌شود. استراحت کافی منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

فن چرخ‌وفلک بیشتر بر پایه ساخت پاداشی بهتر، بنا شده است. چراکه مغز همیشه ترجیح می‌دهد، فعالیت‌هایی را انجام دهد که مستقیماً به پاداش می‌رسد. استراحت یک‌ساعته همان پاداشی است که مغز برای انجام یک فعالیت سخت انتظار دارد.

در خصوص آشنایی با این تکنیک ها، روز یازدهم از چگونه کمال گرا نباشیم را هم بخوانید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.