لیلا علی قلی زاده

معرفی کتاب دروغ‌گویی روی مبل

اروین د. یالوم را از کتاب وقتی نیچه گریست می‌شناسم. کتاب وقتی نیچه می‌گریست را در دوازدهیمن سالگرد ازدواجم خریدم. وقتی در انتظار دریافت پلاک ماشینم بودم، دختری با کوله باری از کتاب روبرویم قرار گرفت. همه کتاب‌هایش را خوانده بودم جز همان کتاب، آن را خریدم؛ اما فرصت نشد که بخوانمش. کتاب خوانده نشده رفت به صف کتاب‌هایی که باید خوانده می‌شد و بعد کتاب‌هایی دیگر بی‌صف آمدند و خودشان را در چشمم جا کردند.

یک سال بعد وقتی در حال جست وجو میان پادکست‌های رایگان کتاب‌های صوتی بودم، عنوان دروغ‌گویی روی مبل چشمم را گرفت. تصویر یک مبل بنفش جلوی چشمانم ظاهر شد و دلم خواست که به آن کتاب گوش بدهم. (عکس روی کتاب مبل بنفش نیست؛ اما این تصویر در ذهن من ثبت شده است.)

یک روانشناس در حال بررسی اختلالات روانی روانشناسی دیگر بود تا او را بابت خطایی که در برابر بیمار داشت، محاکمه کند. به قدری خوانش کتاب جذاب بود که با اتمام فصل اول، فوری کتاب را سفارش دادم و چند روز بعد کتاب به دستم رسید؛ اما کتاب خوانده نشد. آن هم به جمع کتاب‌های خوانده نشده دیگر پیوست. شوق اولیه در روزهای انتظار از بین رفته بود.

در ابتدای سال جاری نگاهی به قفسه کتاب‌ها انداختم و فهرستی از کتاب‌های خوانده نشده تهیه کردم و تصمیم گرفتم که تا پایان سال همه را بخوانم و خلاصه‌ای از آن‌ها را در سایتم منتشر کنم.

بالاخره با برنامه‌ریزی کتاب دروغ‌گویی روی مبل خوانده شد؛ اما خلاصه آن نوشته نشد تا  امروز.  در حال خرید مجموعه‌‌ای از نمایش‌نامه‌های وودی آلن بودم که یاد فهرستم افتادم. فهرستم را کاملن فراموش کرده بودم. به فهرست نگاه کردم. جز یکی دو تا از آن فهرست، بقیه کتاب‌ها خوانده نشده بود و دروغ‌گویی روی مبل هم هیچ خلاصه‌ای نداشت.

کتاب دروغ‌گویی روی مبل درباره چیست؟

دروغ‌گویی روی مبل شامل چندین داستان است که همه آن داستان‌ها مانند حلقه‌های زنجیر به هم ارتباط دارند. شاید در ابتدای هر فصل فکر کنیم که با داستانی جدید روبرو هستیم؛ اما در انتهای هر فصل می‌فهمیم که همه این داستان‌ها به نوعی به هم ربط دارند.

داستان اول با موضوع رابطه میان یک روان‌درمانگر با بیمارش شروع می‌شود. برای شروع موضوع پرکششی انتخاب شده است.

داستان‌ها در مورد بیماران و مشکلاتشان و روان‌درمان‌گران و مشکلاتشان است. روان‌درمان‌گرانی که خودشان نیاز به کمک دارند و تا زمانی که این حقیقت را نمی‌پذیرند قادر نیستند به دیگران هم کمک کنند.

ارنست لش شخصیت اصلی داستان که در فصل اول مسئول رسیدگی به خطای دکتر دیگری است در ادامه با توطئه همسر یکی از مراجعینش روبرو می‌شود. این که آیا او به سلامت از این توطئه عبور می‌کند یا در دام آن می‌افتد را به خود شما می‌سپارم.

نوشتن خلاصه‌ای از فصل‌ها مشکل است. چرا که علاوه بر استفاده از اصطلاحات تخصصی روندی معماگونه دارد که ممکن است با گفتن خلاصه آن داستان لو برود و از جذابیت آن کاسته شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم خودتان با اروین د.یالوم همراه شوید و  از قلم گیرا و خواندنی‌اش لذت ببرید.

 

مشخصات ظاهری کتاب

عنوان: دروغ‌گویی روی مبل

نویسنده: اروین د. یالوم

مترجم: بهاره نوبهار

ویراستار علمی:دکتر محمدرضا فیاضی بردبار

نشر: قطره

تعداد صفحات: ۵۴۴ صفحه

نوبت چاپ: هشتم

قیمت: صدهزارتومان

 

لیلا علی قلی زاده

6 پاسخ

  1. سلام لیلون
    امشب بالاخره گفتم باید یه سری بهت بزنم ببینم داری چی کار می‌کنی.
    اصلن میدونی سر زدن به وب مثل سر زدن به خونه و جویا شدن احوالاته، میام سر میزنم ببینم در چه حالی، دغدغه این روزهای چیه، انگار آدم میاد دوستشو میبینه و ازش خبر می‌گیره.

    اما ممنون که درباره این کتاب گفتی و معرفیش کردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.