لیلا علی قلی زاده

کار مهم، را اول انجام بدهید.(ایده هشتاد و هشتم از صد و یک ایده توسعه فردی)

کتاب‌های زیادی درباره بهره‌وری و برنامه‌ریزی وجود دارد که شما را تشویق می‌کنند به اینکه برای تک ‌تک دقایق یک روزتان برنامه‌ای بنویسید. ممکن است شما هم طبق همین توصیه‌ها برای هر روزتان لیست بلندبالایی از کارها را نوشته باشید که به نظرتان همه آن‌ها مهم و ضروری باشند؛ اما واضح است که شبانه روز بیست و چهار ساعت بیشتر نیست و شما به خواب، استراحت، خوراک و تفریح هم نیاز دارید. در ثانی سطح انرژی شما در تمام لحظات یکی نیست و زمان‌هایی از روز سطح انرژی شما افت می‌کند و بهره‌وری شما کاهش می‌یابد؛ بنابراین بایستی در عمل به برنامه‌های لیستتان، به این مسئله اهمیت داده و کاری را که اولویت بیشتری دارد در ابتدای روز انجام دهید.

همیشه کارهایی هستند که تا زمانی که انجامشان نداده‌اید، استرس داشته و قادر به تمرکز روی سایر امور نباشید. کاری که فرصت محدودی برای انجام آن دارید؛ اگر انجام این کار را هر بار به بهانه‌ی انجام کار غیر ضروری دیگر به تأخیر بیندازید، بهره‌وری شما در سایر امور هم کاهش پیدا می‌کند. به عنوان مثال قرار است شما به بانک بروید و پولی را به حساب جاریتان بریزید و برای انجام این کار هم چند روز فرصت دارید؛ اگر آن را به آخرین روز فرصتتان موکول کنید، بخشی از انرژی شما را در تمام این چند روز به خودش اختصاص می‌دهد و ذهن شما را مشغول می‌کند و در آخرین فرصت‌تان هم باعث دستپاچگی و استرس شما می‌شود؛ بنابراین اگر این کار برای شما مهم است و اولویت دارد آن را بی‌فوت وقت اول انجام داده و پرونده آن را ببندید.

چندی پیش، وقتی در شروع صبح، لیست برنامه‌ای که از شب قبل نوشته بودم را بررسی می‌کردم، به مرور یک درس برای امتحانی برخوردم که کاری نبود که مورد علاقه‌ام باشد و از طرفی حدود ده ساعت برای انجام آن کار فرصت داشتم، پیش خودم فکر کردم کارهای دیگر را انجام می‌دهم و بعد به آن رسیدگی می‌کنم؛ اما ناخودآگاهم بر اساس تأثیرات و شناختی که از گذشته داشت، مرتب اتفاق‌هایی را پیش بینی می‌کرد که به موجب آن، نتوانم به برنامه امتحانیم برسم. استرس تمام وجودم را در برگرفته بود و من آن موقع، علتش را نمی‌دانستم؛ بنابراین شروع به واکاوی منشاء این استرس کردم و به این نتیجه رسیدم که باید قبل از همه‌ی کارها، این فعالیت را انجام دهم. به محض انجام آن بار بزرگی از دوشم برداشته شد و توانستم بدون استرس به بقیه امور رسیدگی کنم.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.