لیلا علی قلی زاده

بینونت الوان

تعلیم مبانی رنگ و نقش به شیوه قجر

در مجلس رنگ و نقش، استاد هنرمند، الوان از اصل تا فرع به هنرجو ارائه نموده طریق رسیدن از اصل به فرع نشان می‌دهد. الوان در علم نقش و رنگ کم نبوده، بیقین دانستن صرف به کار هنرجو نیامده در به کارگیریش کمترین یاری نمی‌کند. طلبه‌ی هنر باید دانشش را به بوته‌ی امتحان بگذارد. ناگزیز است هر بار یکی را برگزیده با آن به مثابه نویسنده در التفات با کلمه عمل کند. بارها آن را در پیوند با رنگ‌های دیگر آزموده تا رابطه‌اش با دیگر الوان بیابد. هنرجویی که چشم انتظار رأی استاد برای گزیدن رنگ است، از فیض تشخیص محروم شده هیچ گاه جسارت اکتشاف به خود نمی‌دهد. به دفعات باید در غلط و واغلط افتد تا قوه‌ی تشخیص الوانش فزونی یابد. هنرمندان بزرگ از خطا کردن خوف نداشتند. بدیهی است در ابتدای امر، بارها بینونت الوان به چشم خود دیده در آن تامل کرده‌ درس‌ها گرفته‌اند. البت که شکست حزناک است لکن آنان از هزیمت در طریق مقصود خوف نداشته‌اند. در شرح زندگانی داوینچی این هنرمند شهیر، نوشته شده ایشان استاد خرابکاری و بالا آوردن افتضاح در آب و رنگ بوده‌اند. در هنر نقش و رنگ هر شکست درسی در خود دارد بیقین آنی پیروز گردد که طالب هزیمت اکثر باشد. هنرجویی که خواستار این مراحل صعب و محزون هزیمت نبوده المره از درس محروم شده نهایت کار او هنرمندی متوسط و ساده است.

بینونت: ناسازگاری

الوان: رنگ‌ها

المره: تماماً

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.