لیلا علی قلی زاده

خودشناسی و گذر از رنج‌ها

خودشناسی و گذر از رنج‌ها

خودشناسی و گذر از رنج ها با لیلا علی قلی زاده

در ابتدای کار با شناخت ضعف‌ها، خودت را موجودی ضعیف و شکننده می‌بینی. این مسئله ممکن است تو را از ادامه مسیر باز دارد و دوباره همان رویه قبلی را در پیش بگیری. عدم شناخت و نا آگاه بودن گاهی برای تو و من لذت بخش است.

گاهی ممکن است شناخت برای ما رنج آور باشد. وقتی از توانایی‌هایی که داریم و هیچ وقت از آن بهره نبرده‌ایم آگاه می‌شویم، رنج می‌کشیم.

آگاهی از استعدادهایمان برای‌مان مسئولیت می‌آورد و برای فرار از از این سختی و مسئولیت عقب نشینی می‌کنیم.

اما با این حال باز هم به خودشناسی توصیه می‌شود؟ علت چه می‌تواند باشد؟ چه چیزی در انتظار ماست که از علوم انسانی، تا الهی همه به خودشناسی توصیه کرده‌اند؟

درست از روزی که تصمیم گرفتم که خودم را بیشتر بشناسم، احساس کردم که از قبل قوی‌تر شدم. در مواجه با آدم‌هایی که تصمیم داشتند با استفاده از نقاط ضعفم مرا آزار دهند، بهتر عمل کردم و روی استعدادهایی که هنوز به حالت بالفعل در نیامده بودند، بیشتر کار کردم.

با وجود اینکه مسیر خودشناسی، مسیر سختی است؛ اما از همان ابتدا با لذت هم همراه است. مثل قدم گذاشتن در سیاره‌ای ناشناخته پر از شور و هیجان است و البته گاهی ترس از ناشناخته‌هایی که ممکن است به تو آسیب بزنند؛ اما ایمان دارم که اگر در برابر ترس‌ها و سختی‌های آن دوام بیاورید، روزهای خوبی در انتظارتان هست.

چرا که قوی‌تر می‌شوید. نقاط ضعفتان به نقاط قوتتان تبدیل می‌شود و از استعدادهایتان با رضایت قلبی در جهت خدمت به دیگران استفاده می‌کنید.

مزیت‌های خودشناسی 

از زمانی که سعی کردم شناخت بهتری از خودم پیدا کنم، خودشناسی برای من مزیت‌هایی را به همراه داشت که عبارت‌اند از:

  • انتخاب درست هدف
  • تصحیح باورها و عقاید
  • خود دوستی
  • ایجاد ارتباط بهتر با دیگران

این لیست به مرور، با توجه به شناخت و تجربه بیشتر، به روز می‌شود.

خودشناسی و انتخاب درست هدف

وقتی قدم در راه شناخت خودتان برمی‌دارید، با شناخت استعدادها و مهم تر از آن ارزش‌هایتان، متوجه می‍شوید که چه کار یا هدفی برای شما مهم است و می‌توانید رد ان هدف موفق باشید. وقتی هدفی با ذات ما همخوانی نداشته باشد، نمی‌توانیم به آن هدف برسیم و شکست می‌خوریم.

بنابراین خودشناسی در تعیین هدف کمک فراوانی به ما می‌کند. هدف باید با ذات ما یکی باشد. باید جزئی از وجود ما باشد.

برای مثال کسی که در نظام ارزشی‌اش پول جایی ندارد، نمی‌تواند هدفش را کسب درآمد قرار دهد.

خودشناسی و تصحیح باورها و عقاید

در مسیر شناخت خودمان، متوجه می‌شویم که چرا خیلی از وقت‌ها در مواجه با مسئله‌ای بد عمل کردیم و شکست خوردیم. خودشناسی به کند و کاو در اعماق درون ما منجر می‌شود. در خودشناسی ریشه بسیاری از مشکلات پیدا می‌شود. بسیاری از رفتارها و عملکردهای اشتباه ما ریشه در باورها و عقایدمان دارد؛ اما گاهی ما متوجه نیستیم که چه چیزی باعث می‌شود که ما در یک موقعیت چنین عملکردی داشته باشیم. با خودشناسی و ریشه یابی، به اصلاح این باورها و عقاید اشتباه می‌پردازیم.

خودشناسی و خود دوستی

برای اینکه بتوانید به خودتان عشق بورزید و خودتان را دوست داشته باشید بایستی توانایی‌ها و استعدادها و نقاط مثبت خودتان را بشناسید و دیگر انتظارات واهی از خودتان نداشته باشید. داشتن انتظارات واهی ناشی از عدم شناخت خودتان است. بعد از اینکه به نقاط ضعف و قوت خود به خوبی آگاه شدید، می‌توانید از این پس با احترام و احساس عشق بیشتری نسبت به خود زندگی کنید.

خودشناسی و ایجاد ارتباط بهتر با دیگران

وقتی ضعف‌های خودتان را بشناسید، دیگر به سادگی از اینکه دیگران چیزی رو به شما نسبت بدهند، ناراحت نمی‌شوید. چراکه خودتان به نقاط  ضعفتان آگاهی دارید و به جای اینکه در برابر آن نقطه ضعفت جبهه بگیرید و انکارش کنید، سعی می‌کنید که آن را اصلاح کنید و به نقطه قوت تبدیل کنید. البته این مسئله در مورد جنبه‌هایی است که در جهت رسیدن به هدفت به شما کمک می‌کند.

برای مثال اگر فردی مرتب به شما بگوید که: «تو فلان کار رو بلد نیستی.» وقتی در جهت ارزش ها و اهداف شما نباشد، چه اهمیتی دارد که آن را بلد باشید یا نباشید.

به خویشتن خود وفادار بمان.آنگاه آن همچون شب که در پی روز می آید، در پی خواهد آمد. آنگاه تو در رابطه با هیچ انسانی نمی توانی دروغین باشی.” شکسپر”

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.