لیلا علی قلی زاده

ارزش رنج

ارزش رنج

اگر رنجی که میکشیم معنا داشته باشد و برای رسیدن به آرمان خاصی باشد، میتوانیم تحملش کنیم.

سوالی که پیش میاد این است که میزان تحمل افراد چقدر میتواند باشد؟ آیا معنا و آرمان برای همه افراد معیاری برای تحمل درد و رنج است؟ میزان تحمل به اهمیت و ارزش آرمان بستگی دارد؟ یا اینکه به تنهایی از پس تحمل رنج ها برمی آییم یا نیاز به همراهی داریم؟ یا باید همراهی درونی بیابیم؟ آیا ایجاد رنج و مشقتی دیگر میتواند رنج و ناراحتی موجود را تخفیف دهد؟

با توجه به تجربه هایی که داشتم و خصوصا تجربه اخیر به تنهایی قادر به تحمل رنج ها و دردها برای گذر از مراحل سخت و طاقت فرسا نبودم. ظاهرا از پس مشکلات بر می آمدم اما عمیقا احساس تلخ شکست مرا از پای درآورده بود. کوچکترین تلنگری مرا از پای در می آورد.

نیاز به کسی داشتم که با همراهی اش بتوانم از این مرحله گذر کنم. اما فرد مورد اعتمادی را نمی یافتم.

بنابراین باید به دنبال عاملی درونی بودم‌. عاملی ماورایی یا فوق انسانی که بتواند مرا همراهی کند.

می دانستم که تحمل رنج برای من لازم و ضروری است. اما حقیقتا به تنهایی از عهده آن برنمی آمدم. هر بار که به دنبال راه میانبری برای فرار از رنج بودم، راهنمای درونی به یاریم شتافت.

این عامل درونی در مذاهب گوناگون نام های متفاوتی دارد. ایمان یا تعهد یکی از نام هایی است که میتوان به این عامل درونی داد.

هر چقدر زیر بنای این عامل قوی تر باشد تحمل درد و رنج کمتر می شود.

عقل منطقی هم عاملی است که میتواند تحمل درد را آسان تر کند. زمانی که استراحت کافی نداشته باشیم، منطق دچار نوسان میشود. احساسات بر منطق غلبه میکند.

 

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

 

 

لیلا علی قلی زاده

2 پاسخ

  1. برای تحمل درد و رنج اول باید در و رنج را بشناسیم و بدانیم که آیا راهی برای بر‌طرف کردن و از میان برداشتن درد و رنج وجود دارد یا نه. اگر راهی پیدا کردیم می‌توانیم با کمک راه حل بر رنجمان غلبه کنیم. اما بعضی رنج ها مثل از دست دادن سلامتی یا فردی عزیز راه‌حلی ندارد. برای غلبه بر این رنج‌ها باید به خودمان زمان بدهیم. و برای تسکین درد و رتجمان از افراد متخصص کمک بگیریم.

    1. عهدیه جان ممنون از پیشنهادت قطعا افراد متخصص میتونند کمک زیادی بهت بکنند اما نهایتا این خود ما هستیم که با پذیرش اون میتونیم به خودمون کمک کنیم. اما بعضی دردها انتخابی هستند. تو برای اینکه از چیز دیگه ای در امان بمونی یا اینکه بتونی به چیز بهتری برسی، این درد رو به خودت تحمیل می کنی. مثل درد و رنجی که از قطع یک رابطه بوجود میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.