لیلا علی قلی زاده

رنجش‌ها را تلنبار نکنید.(پنجاه و یکمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

رنجش‌ها را تلمبار نکنید.

زمانی که کسی دائم از ناراحتی‌هایش شکایت می‌کند، تبدیل به فردی ناراضی ونامطبوع می‌شود که باعث آزار و رنجش دیگران می‌شود و کسی دیگر از هم صحبتی با او لذت نمی‌برد. از طرفی حرف نزدن در مورد ناراحتی‌ها هم باعث می‌شود که فرد آرام آرام، شکننده شود و آستانه تحملش پایین بیاید.

طبیعی هست که زمانی که احساس رنجش و ناراحتی در مورد چیزی یا کسی داشتید، با کسی حرف بزنید؛ اما در آرامش و به طور خصوصی با فردی خاص که بتواند ناراحتی شما را کم کند و بعد از گفتگو با او دچار حس خوبی بشوید.

اگر از دست کسی یا چیزی ناراحت باشید و همان موقع بخواهید واکنش نشان دهید و با خشم و خصومت با آن مقابله به مثل کنید، هیچ چیزی درست نمی‌شود. ناراحتی‌تان کم که نمی‌شود، تشدید هم می‌شود.

برای شفاف‌تر شدن این موضوع داستانی درباره‌خودم را برای شما در این بخش آورده‌ام

مدتی پیش، در راه قدم برداشتن در مسیر توسعه فردی از دست شریک زندگی‌ام ناراحت بودم. نمی‌خواستم در موردش حرف بزنم چون فکر می‌کردم حرف زدن هیچ فایده‌ای ندارد. در همان روزهای ناراحتی به یک میهمانی دعوت شدیم. در میهمانی مسئله‌ای پیش آمد و میزبان با حرف ساده‌ای باعث دلخوری من شد. تمام ناراحتی که از همسرم داشتم با ناراحتی جزئی پیش آمده درهم آمیخت و اوضاع پیچیده‌ای را به بار آورد. من یکپارچه خشم و عصبانیت شدم و با میزبان برخورد نامناسبی کردم. هیچ وقت این طور رفتار نمی‌کردم؛ اما آن روز در انتظار یک جرقه بودم تا خشم نهفته را به یکباره به بیرون بریزم. اگر قبل از حضور در آن میهمانی درباره ناراحتی‌ام با کسی حرف زده بودم هیچ وقت آن اتفاق نمی‌افتاد و من تبدیل به کوه آتشفشان نمی‌شدم.

خوشبختانه همان‌طور که به یکباره خشمگین شدم با درایت اطرافیانم و توجه آن‌ها به حرف‌هایم، آرامشم را به دست آوردم. بعد از حرف زدن درباره ناراحتی هایم نه از دست همسرم ناراحت بودم و نه از دست میزبان؛ اما شرم ناشی از عصبانیت تا مدت‌ها با من بود. خوشبختانه این اتفاق در جایی افتاد که همه مرا می‌شناختند ولی اگر در یک جمع غریبه بودم، اوضاع خیلی بدتر می‌شد. برای همین لازم است که کنترل بیشتری روی احساسات خود داشته باشیم و ناراحتی‌هایمان را فریاد نزنیم.

بنابراین قبل از اینکه ظرف تان پر شود، با صحبت کردن آن را خالی کنید.

شاید ایده پنجاه و نهم  صد و یک ایده توسعه فردی هم بدردتان بخورد.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.