لیلا علی قلی زاده

تنها زمانی تصمیم بگیرید که مصمم هستید.(پنجاهمین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

یکی از مباحثی که در بحث توسعه فردی باید به آن اهمیت داد مسائلی است که منجر به بهبود و کیفیت روابطت با دیگران می‌شود. برای همین در این بخش و چند بخش آینده به جنبه‌هایی از توسعه فردی و شخصی پرداخته‌ام که روی بهبود روابط به‌طور غیرمستقیم تأثیر می‌گذارد.

تنها زمانی تصمیم بگیرید که مصمم هستید.

معنی لغوی تصمیم، قول و تعهد به انجام کاری در زمان معینی است. یک روز که حالمان خیلی خوب است، تصمیم می‌گیریم، هرروز پیاده‌روی کنیم تا وزنمان را کاهش دهیم و این تصمیم‌ را همه‌جا اعلام می‌کنیم. چند روز بعد سر ماجرایی احساسی همه‌چیز را به فراموشی می‌سپاریم. این‌یک مثال کوچک از تصمیماتی است که به‌راحتی آن‌ها را کنار می‌گذاریم.

شاید در وهله اول به نظر برسد که تعهد داشتن یا نداشتن به انجام این کار کم اهمیت، هیچ خللی در زندگی‌مان ایجاد نکند؛ اما انجام ندادنش اعتمادبه‌نفس ما را نشانه می‌گیرد و گاهی تصمیمات ما منجر به اشتباهات بزرگ‌تری می‌شود.

تصمیمات نه‌تنها کیفیت زندگی ما را تعیین می‌کنند، بلکه به ما در بهبود آن‌هم کمک می‌کنند و درس‌های ارزشمندی در زندگی به ما می‌آموزند. زندگی چیزی نیست جز مجموعه‌ای از فضاهای ناهموار، رویدادها و درس‌ها. چیزهای زیادی در زندگی وجود دارند که صرفاً به دلیل برخی تصمیمات اشتباه می‌توانند از بین بروند.

چطور می‌شود هیچ تصمیم اشتباهی نداشت؟

در کتاب شور زندگی که به شرح زندگینامه ون گوگ می‌پردازد ونسان دقیقاً این سؤال را از شوهر خاله‌اش می‌پرسد و او در جواب می‌گوید: «شما نمی‌توانید برای همیشه در مورد چیزی یقین داشته باشید فقط باید شهامت و قدرت این را داشته باشید که آنچه را گمان می‌برید، درست است به درست‌ترین وجه ممکن انجام دهید. ممکن است طوری شود که تصمیم‌تان خطا از کار در بیاید، ولی شما لااقل کوشش خود را کرده‌اید و آنچه که مهم است، این است که باید مطابق عقل و تشخیص خود عمل کنیم.»

واقعیت این است که هیچ راه درستی برای اطمینان از درست بودن یک تصمیم وجود ندارد. چیزی که الان به نظر ما درست است، شاید با عقل و درایت چند سال بعد، اشتباه باشد؛ اما وقتی اشتباه می‌کنیم باید تمام توجه‌مان را به اشتباه‌مان بدهیم چراکه باید سعی کنیم تا جایی که می‌توانیم با درس گرفتن از آن اشتباهات، تکامل پیدا کنیم.

اشتباه کردن هم بخشی از زندگی است و تنها مشق نانوشته است که خطا ندارد. نحوه برخورد ما با اشتباهات است که کیفیت زندگی‌مان را تعیین می‌کند. برای اینکه اشتباهات کمتری داشته باشیم و کمتر در زندگی آسیب ببینیم بایستی وقتی مطمئن نیستیم هیچ تصمیمی نگیریم. در بیشتر موقعیت‌ها، افراد با تصمیمات نسنجیده، مرتکب اشتباهات جدی می‌شوند و درنتیجه در زندگی رنج می‌برند. مهم است که بدانیم کل زندگی یک کلاس درس است.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

 

لیلا علی قلی زاده

یک پاسخ

  1. گاه تصمیمات عجولانه عواقب جبران‌ناپذیری به بار می‌آورند. گاهی اوقات با کمی تامل سرنوشت ما ودیگران تغییر می‌کند.
    عال بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.