لیلا علی قلی زاده

همیشه زمانی را به مطالعه اختصاص دهید.(دومین ایده از صد و یک ایده توسعه فردی)

همیشه زمانی را به مطالعه اختصاص دهید

زمانی برای مطالعه

 

رابین شارما در کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها می‌گوید: «افراد موفق روزانه ساعتی را به مطالعه در زمینهٔ تخصصی خود صرف می‌کنند.»

صرف‌نظر از اینکه خواستار موفقیت در زندگی باشیم یا اهمیتی به این موضوع ندهیم، بایستی مطالعه را به‌عنوان یک عادت خوب در برنامه روزانه خود داشته باشیم. به‌عنوان‌مثال والدین، در برخورد با فرزندانشان علاوه بر تجربه شخصی خود، باید از نظرات متخصصان نیز، بهره بگیرند. کارشناسان با ارائه کتاب‌های خوبی در زمینهٔ فرزند پروری مشکلات و چالش‌هایی که برای والدین پیش می‌آید را به‌خوبی شرح داده‌اند.
اکثر مواقع با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم اما مطالعه در زمینه‌های گوناگون می‌تواند نحوه مواجه ما با چالش‌ها را تغییر دهد. قبل‌ترها مطالعه من تنها مختص به خواندن کتاب‌های داستانی بود که صرفاً جنبه سرگرمی داشت. مطالعه در زمان خستگی و استراحت، بستگی به سلیقه شخصی‌مان در ژانرهای مختلف، اصلاً بد به نظر نمی‌رسد؛ اما مدنظر من، خواندن رمان‌های عاشقانه، جنایی یا تاریخی نیست بلکه کتاب‌هایی هستند که می‌توانند با توصیه‌های ارزشمند، کیفیت زندگی‌مان را بهبود ببخشند. البته شاید خیلی از این توصیه ها به کارمان نیاید اما ذهنمان را برای یافتن راه حلی مناسب باز می کند.
زمانی که مطالعه کتاب‌هایی از این قبیل را در برنامه روزانه‌ام، قراردادم، احساس بهتری نسبت به گذشته در من شکل گرفت و در مواجه با چالش‌ها با یاری از خوانده‌ها بهتر عمل می‌کردم.
از دیگر فواید مطالعه روزانه می‌توانیم به این اشاره‌کنیم که مطالعه متنوع، با آگاهی بخشی ذهن را در حالت آماده نگه می‌دارد.
همچنین می‌توانیم دنیا را از زاویه دید دیگران ببینیم. هرکسی برای خودش داستان متفاوتی دارد و تجربه و تفسیر خودش از زندگی را می‌نویسد. نویسندگان بسیار زیادی در دنیا هستند، از کشورهای مختلف و بافرهنگ و اعتقادات و گرایش‌ها و سنین متفاوت که تجربه زیسته خود را در قالب کتاب‌ها ارائه کرده و به ما ارزانی داشته‌اند. اگر می‌خواهید به جای افراد دیگر زندگی بکنید، باید کتاب بخوانید.
و مزیت دیگر آن، این است که قوه تخیل و ایده پردازی شما را تقویت میکند.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

لیلا علی قلی زاده

5 پاسخ

  1. در این ایده نه تنها به مطالعه کتاب های رمان عاشقانه ، جنایی و تاریخی بلکه به مطالعه کتاب‌های توسعه فردی نیز اشاره شده است . این ایده‌ای ارزشمند است و توجه مخاطب را به چهار زمینه (در اصل سه زمینه چون کتاب‌های جنایی هم جزو رمان‌ها هستند) جلب می‌کند . اما این مهم را شخصا خدمت شما عرض می‌کنم که با مطالعه کتاب‌های علمی در کنار کتاب‌های ذکر شده ، به دستاوردها و درک بزرگتری خواهیم رسید .

  2. و اما “مطالعه در تمامی زمینه‌ها” از جمله موضوعات مهمی است که همواره مورد تاکید من بوده است . به نظر من سبد مطالعاتی کتاب برای یک مادر خانواده و یک پزشک جراح علوم پزشکی در هشتاد در صد از عناوین می‌تواند یکسان باشد . یعنی هر دو گروه نیاز به مطالعه کتاب‌های رمان ، روانشناسی ، مذهبی ، توسعه فردی ، نجوم ، ادبیات و شعر ، پزشکی(فوریت‌ها) ، هنر (زمینه‌های دلخواه) و …. دارند و فقط در بیست درصد موارد نیاز به مطالعه تخصصی می باشد .

  3. ایده شماره ۲ زیرشاخه‌ای از ایده شماره ۱ است . بعدا در فرصت مناسب نمودار درختی ایده‌ها را رسم خواهم کرد تا با یک نگاه ، به نمایی نزدیک و واحد از سرفصل ایده‌ها و ارتباط‌شان با یکدیگر نائل شویم .
    مهم‌ترین جمله این قسمت ، “مطالعه در تمامی زمینه‌ها” می‌باشد .‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.