روز یازدهم با چگونه کمال گرا نباشیم؟

در زمان حال فعال باشید.

افرادی که نمی توانند روی یک کار تمرکز کنند و بیکار می مانند خیلی راحت شروع به برگشت به گذشته کرده و نشخوار ذهنی را انجام می دهند. برای اینکه ذهنمان را از واگویه های منفی و نشخوارهای ذهنی خلاص کنیم بایستی فعال بمانیم.

با استفاده از تکنیک خرده عادت ها می توانیم دائما خودمان را به انجام کارها وادار کنیم.

اجازه ندهید که نشخوار ذهنی واکنش همیشگی شما شود. اگر امروز برای چیزهای کوچک این عمل را انجام می دهید، ذهنتان را برای نشخوارکردن در رابطه با چیزهای بزرگتر تربیت کرده اید.

هر زمان که متوجه نشخوار کردن ذهنی می شوید، شروع به اقدام کنید. به هیچ وجه اجازه ندهید که سکون و بی حرکتی شما را در چاله های بیشتر نشخوار ذهنی بیندازد.

برای فعال کردن خود می توانید از یک تایمر  و دو تکنیک زیر بهره بگیرید.

معکوس شمار شروع کننده: با یک تایمر معکوس می توانید زمانی در حدود 60 ثانیه را در نظر گرفته و بلافاصله بعد از به اتمام رسیدن زمان، بلافاصله کارتان را شروع کنید.

معکوس شمار تصمیم گیری: باز هم می توتانید زمانی را در نظر گرفته تا فشار ملایمی برای گرفتن تصمیم درباره اینکه چه کاری را باید شروع کنید در نظر بگیرید. بلافاصله بعد از اتمام زمان، شما باید تصمیمتان را بگیرید.

تایمر تمرکزی: زمانی را در نظر می گیرید که روی کاری که در حال انجام آن هستید تمرکز کنید. و تصمیم می گیرید که تمام برنامه های دیگر خودر ا ببندید تا حواستان پرت نشود.

تکنیک پومودرو:

در طول روز 5 زمان را در نظر بگیرید و در هر زمان 25 دقیقه کار کنید و 3 الی 4 دقیقه را به استراحت بپردازید. بعد از انجام هر 5 دور تایم طولانی تری را به استراحت اختصاص دهید.

برای من سخت است که 25 دقیقه بتوانم روی یک مساله تمرکز کنم. مخصوصا در رابطه با کاری که چندان به ان علاقه ای ندارم. اما من از این تکنیک برای دقایق کمتر بهره می گیرم و گاهی پیش می آید که حتی بیشتر از 25 دقیقه هم روی کار متمرکز شده ام.

در واقع بعد از به کار گیری تکنیک 5 دقیقه، تمرکز من در انجام امور بالا رفت.

تکنیک چرخ و فلک

اساس کار این تکنیک بهره وری بال به خاطر داشتن استراحت کافیست. بعد از هر یک ساعت کار یک ساعت به استراحت اختصاص داده می شود. استراحت کافی منجر به افزایش بهره وری می شود.

تکنیک چرخ و فلک بیشتر بر پایه ساخت پاداشی بهتر، بنا شده است. مغز همیشه  ترجیح می دهد فعالیت هایی را انجام دهد که مستقیما به پاداش می رسد. استراحت یک ساعته همان پاداش است.

چگونه نشخوار ذهنی را ترک کنیم؟

نشخوار ذهنی یک مشکل تمرکزی است.

  • برای ترک آن بپذیرید که نمی توانید گذشته را تغییر دهید.
  • اگر در مورد عملکردتان نشخوار ذهنی می کنید ببینید آن عملکرد مبتی بر شانس بوده یا شکست؟اگر شانسی بوده دوبراه تلاش کنید و اگر شکست بوده راه دیگری را امتحان کنید.
  • واگویه هایتان را کنترل کنید و به جای باید از کلمه می شد استفاده کنید تا در موقعیت های مشابه دیگر عملکرد بهتری داشته باشید
  • فعال باشید.

نوشته شده توسط لیلا علی قلی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *